توانایی بالای ارتش روسیه در رصد کل قطب شمال

مجله آمریکایی پاپیولار مکانیکس در مطلبی نوشت: هواپیما‌های جنگی ضد زیردریایی Tu-۱۴۲ روسی، با نام مستعار "خرس"، برفراز زیردریایی‌های نظامی آمریکا در قطب شمال به پرواز درآمدند.

اخبار بین الملل- به نوشته این مجله آمریکایی چنین پرواز‌هایی نشان می‌دهد روسیه قادر است فعالیت نیرو‌های آمریکایی حتی در قلمروی وسیع قطب شمال را رصد کند.

بر اساس گزارش این نشریه، به تازگی دو هواپیمای جنگی ضد زیردریایی روسیه بر فراز زیردریایی‌های آمریکایی که در آب‌های بین المللی قطب شمال به سطح آب آمده بودند، پرواز شناسایی انجام دادند. این هواپیماها که به گفته وزارت دفاع روسیه از نوع تو- ۱۴۲ بودند، مانور نظامی خود را بدون نقض محدوده هوایی سایر کشور‌ها بر فراز زیردریایی‌های آمریکایی در آب‌های اقیانوس قطب شمال و اطلس انجام دادند.

جنگنده‌های آمریکایی و کانادایی به محض مشاهده هواپیما‌های روسی که در نزدیکی آلاسکا بودند آن‌ها را تا مسیری اسکورت کردند.

نیرو‌های مسلح آمریکا هر دو سال یکبار رزمایش ICEX را در منطقه قطب شمال انجام می‌دهند تا آمادگی خود را برای عملیات در قطب شمال انجام دهند. در این مانور‌ها زیردریایی‌های آمریکایی در کنار جنگنده‌ها شرکت می‌کنند.

طبق گزارش این نشریه هواپیماهای جنگی روسی از اردوگاه خود در ارتفاع ۷۶۲ متری به پرواز درآمدند و در محدوده رزمایش زیردریایی‌های آمریکایی در آب‌های بین المللی به پرواز درآمدند. اگرچه حضور جنگنده‌های روسی اخلالی در رزمایش نیرو‌های آمریکایی ایجاد نکرد آنچه جالب توجه است دامنه گسترده نیروی هوایی روسیه در شناسایی نقاط مختلف شمالگان است.

این نشریه در انتهای گزارش خود نوشت به رغم آنکه فقط ۵ روز از رزمایش نظامی آمریکا در قطب شمال نمی‌گذشت، روسیه موفق شد فعالیت‌های نیرو‌های آمریکایی را در این منطقه گسترده به خوبی رصد کند.