یک هفته مقررات منع آمد و شد در بغداد

«داود عامری» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

اخبار اجتماعی- روزی که کرونا رفت، به دیدار هم خواهیم رفت. راست است که می‌گویند تا چیزی را از دست ندهید، قدرش را نمی‌دانید و امسال از اینکه نوروز به دیدن عزیزان نرویم، حس سخت دوری به انسان دست می‌دهد، اما این یک مسئولیت اجتماعی است که ما به‌خاطر حفظ سلامتی همدیگر، سبک و روش عادت شده خود را عوض می‌کنیم. امسال وظیفه اجتماعی ما تلاش برای حفظ سلامتی همدیگر ازطریق ماندن در خانه است. رسالت ما در قبال همدیگر حفظ پاکیزگی و نظافت و قطع زنجیره انتقال شیوع ویروس کرونا برای روزهای خوب آینده است. واقعیت این است که فلسفه دیدار در نوروز، برای تبریک سلامتی همدیگر است. ایرانیان قدیم، خوشحالی عید نوروز را به خاطر حلول بهار سرسبز طبیعت و زنده شدن حیات جشن می‌گرفتند و از اینکه زمستان سرد و طولانی را که در اغلب مناطق فلات قاره ایران حکمفرما بود، پشت سر می‌گذاشتند، دیدار همدیگر را در بهاری سبز و لطیف جشن می‌گرفتند.

حلول سال نو همراه با بهار، نوید رهایی از زمستان سرد را می‌داد و به خاطر همین، مواجه شدن با گرمای زندگی که تداوم حیات و سلامتی را به همراه داشت، بهترین انگیزه برای در کنار هم بودن و جشن گرفتن بود؛ لذا به دیدار هم می‌رفتند و این سلامتی را با آرزوی تداوم سلامتی تبریک می‌گفتند؛ بنابراین می‌توان مدعی شد که اطلاع از سلامتی هم و آرزوی سلامتی برای همدیگر یکی از فلسفه‌های دیدارهای نوروز است.

و، اما این را عید نوروز با قدمت چند هزار ساله خود، کماکان یکی از آیین‌های مهم ایران فرهنگی است و پایدار و ماندگار به حیات خود ادامه می‌دهد، باید در ویژگی انعطاف‌پذیری و قابلیت تطبیق آن با شرایط جست‌وجو کرد.

نوروز ایرانیان، خود را با آیین رحمانی اسلام انطباق داد، چون ویژگی‌های برجسته‌ای را که مورد تأکید اسلام بود، با خود داشت و اتفاقاً جزو یکی از آیین‌های مهم ایرانیان بود که از سوی ائمه (ع) مورد تأیید قرار گرفت. در طول این سال‌ها نیز عید نوروز گاهی با ایام عزاداری محرم یا در مواقعی با ماه مبارک رمضان همزمان شده است و مردم ما با رعایت وظایف شرعی و اجتماعی، خود را با شرایط تطبیق داده و نوروز را نیز گرامی داشته، به رفتار متناسب فرهنگی خود نیز اهتمام کردند.

امسال نیز به علت شیوع بیماری کرونا ، شرایط خاصی بر کشور حاکم است. مردم ما همانطور که در مسائل شرعی به فق‌ها و مجتهدین و کارشناسان دین رجوع می‌کنند، در خصوص حفظ سلامتی خود و اطرافیان، ملزم هستند با مراجعه به پزشکان حاذق و مسئولان سلامتی جامعه به توصیه‌های بهداشتی و درمانی آن‌ها عمل کنند که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز هست؛ بنابراین وقتی که راه حفظ سلامتی جمعی، اجتناب از دید و بازدید و مسافرت‌های غیرضروری و تفریحی است و دید و بازدیدها ممکن است جان خود و اطرافیان را که آن‌ها را دوست داریم و آرزومند سلامتی‌شان هستیم، به خطر می‌اندازد، هم با فلسفه نوروز مغایرت دارد و هم این دیدارها در شرایط حاضر نقض غرض است.

اشاره کردیم که نوروز ایرانیان یک سنت انعطاف‌پذیر، انسان دوستانه و فرهنگی است، لذا امسال را با کمک ابزارهای ارتباطی به همدیگر تبریک می‌گوییم و آرزوی سلامتی می‌کنیم و به خاطر اینکه سلامتی تمامی افراد جامعه و به‌خصوص اقوام و خویشان برای ما مهم است و می‌خواهیم سالیان طولانی‌تری آن‌ها را دیدار کنیم و از هم کلامی و وجود سلامت آن‌ها خوشحال شویم، بنابراین دیدارها در بعد از شکست کرونا بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد شد، چرا که این محرومیت موقت، ما ایرانی‌ها را نسبت به دیدار هم مشتاق‌تر خواهد نمود و قطعاً موکول کردن مهمانی‌های کوچک و بزرگ خانوادگی به زمان بعد ازشکست کرونا، یک امر ضروری است.

عید نوروز، سنت سبزشدن و حیات دوباره است و امسال این سبز شدن‌ها در دیدارهای مجازی و تبریک از راه دور محقق خواهد شد.

ما کرونا را خیلی زودتر از آنچه که انتظارش را داریم شکست خواهیم داد، چرا که عید نوروز، عید پاکیزگی است و تمیزکردن خانه و کاشانه ازسنت‌های دیرین ما در این ایام بوده و هست و همین سنت حسنه نوروز مددکار ما در فائق آمدن بر این ویروس منحوس خواهد بود.

خوشبختانه امکانات ارتباطی در دسترس همگان است و تمام اقشار جامعه از طریق فضای مجازی می‌توانند از حال و هوای همدیگر با خبر شده و تبریکات عید خود را به همدیگر نثار کنند، بنابراین امسال عید را در خانه می‌مانیم، به سنت پاکیزگی و نظافت خود و محیط اهمیت بیشتری می‌دهیم و ماندن در خانه را به عنوان یک رسالت ملی و مسئولیت اجتماعی جدی می‌گیریم، تا نشان دهیم که چقدر سلامتی هموطنان‌مان، دوستان‌مان و اقوام برای ما مهم است و به مسئولان هم امکان و شرایط بهتری را برای مدیریت و کمک به درمان بیماران فراهم می‌کنیم و نشان خواهیم داد ملت بزرگ ایران مسئولیت‌پذیر، هوشمند و مقاوم است و بر این مشکل نیز فائق خواهد آمد.