محدودیت ۳۰ روزه سفر به کشور‌های اتحادیه اروپا اعمال می‌شود

مقامات اتحادیه اروپا هشدار دادند بستن مرز‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا نباید به تأمین منابع غذایی و دارویی کشور‌های اروپایی آسیب برساند.

اخبار بین الملل- یکی از مقامات اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت کشور‌های اتحادیه باید مراقب باشند بستن مرز‌ها به تأمین منابع غذایی و دارویی آسیب نرساند.

از پرتغال تا آلمان و مجارستان، مرز‌های منطقه شنگن، که به طور معمول باز بودند وشامل کشور‌های عضو اتحادیه و کشور‌هایی که خارج از اتحادیه هستند مانند سوئیس و نروژ می‌شدند، به دلیل شیوع کرونا بسته شده‌اند.

کمیسیون اروپا در یادداشتی به ۲۷ کشور عضو اتحادیه گفت: «بحران ویروس کرونا سلامت مردم را تهدید کرده و رفت‌وآمد آزاد میان مرزها، تحویل کالا و  خدمات اساسی اروپا را مختل کرده است. اجرای تست افراد و کالا باید بر اساس اصل همبستگی میان کشور‌ها انجام شود.»

کمیسیون اروپا عصر روز دوشنبه تصمیم گرفت در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تمامی سفرهای غیرضروری کشورهای غیرعضو شنگن به ۲۶ کشور عضو اتحادیه اروپا را برای مدت ۳۰ روز ممنوع کند.

سفیران کشور‌های عضو در بروکسل درباره این موضوع گفت‌وگو می‌کنند. بیشتر گفت‌وگو‌های اتحادیه اروپا به صورت ویدئوکال (تماس تصویری) انجام می‌گیرد. این تماس مقامات که قرار است در روز سه‌شنبه درباره سلامت و بحران‌های اقتصادی باشد نیز به صورت تصویری انجام خواهد گرفت.

با بالا رفتن شمار کشته‌شدگان ویروس کرونا در ایتالیا به بالای هزار نفر و در اسپانیا به ۳۰۰ نفر خواسته کمیسیون اروپا مبنی بر همبستگی میان کشور‌های اروپایی شنیده نمی‌شود، زیرا هر کشوری تلاش می‌کند از خود و شهروندانش دفاع کند.

کمیسیون اروپا اعلام کرد بستن مرز‌ها و تعلیق آزادی در واردات و صادرات کالا‌ها به هراس مردم و هجوم آن‌ها به خرید می‌انجامد و در ادامه افزود: «برای جلوگیری از کمبود و بدتر شدن مشکلات اجتماعی و اقتصادی که همه کشور‌های اروپایی آن را تجربه می‌کنند، حفظ عملکرد بازار بسیار مهم است.»

این کمیسیون برای مرز‌های خارج از اتحادیه اروپا نیز غربالگری مسافران را توصیه کرده است.

یک مقام فرانسوی گفت این کمیسیون اقداماتی برای بهبود مرز‌های خارجی نیز اعلام خواهد کرد.