تئوری دسیسه‌چینی در شیوع جهانی ویروس کرونا

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم با اشاره به احتمال شیوع عمدی ویروس کرونا در کشور‌هایی که تحت تحریم‌های آمریکا هستند، اجرای تحقیقات بین‌المللی مستقل و بی‌طرف در این خصوص را خواستار شد.

اخبار بین الملل- عبدالباری عطوان نوشت: در حال نوشتن مقاله‌ای درباره حملات به پایگاه‌های آمریکا در عراق برای انتقام ترور فرماندهان قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس بودم که دوستی با من تماس گرفت. او که یکی از وکلای برجسته بین‌المللی است. وی به من گفت تئوری دسیسه‌چینی در شیوع جهانی ویروس کرونا، به ویژه در چین و کشور‌های بزرگ اروپایی و ایران بعید نیست، زیرا همگی قربانیان تحریم‌های اقتصادی هستند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای تضعیف اقتصاد آن‌ها و به نفع اقتصاد آمریکا وضع کرده است.

«رومن رولان» وزیر امور خارجه اسبق فرانسه در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت دو سال پیش از جنگ سوریه، برخی طرف‌های صاحب نفوذ در دولت انگلیس در تماس با وی، از او درخواست کردند تجارب خود درباره مسئله سوریه را در اختیار آن‌ها قرار دهد. وقتی وی علت را جویا شد به وی گفتند طرحی نظامی برای ایجاد تغییراتی در سوریه وجود دارد، اما او این پیشنهاد را رد کرده بود. نمونه‌های دیگری هم در این زمینه وجود دارد.

عطوان ادامه داد: برگردیم به مسئله ویروس کرونا و درگیری لفظی آمریکا و چین که این روز‌ها بالا گرفته است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا «سی آی ای» را به شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان به واسطه سرباز‌هایی متهم کرده است که اکتبر گذشته در مسابقات ارتش‌های جهان در این کشور، شرکت کرده بودند. جنگ کلامی زمانی به اوج خود رسید که ترامپ از کرونا به عنوان «ویروس چینی» یاد کرد و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز بار‌ها با همین تعبیر، رقیب چینی را به آن متهم کرد، در حالیکه این تعبیر نشانگر اوج نژادپرستی و سقوط اخلاقی است.

در جدیدترین مرحله این جنگ، کارشناسان چینی از کاخ سفید و کنگره خواسته‌اند توضیحاتی درباره علل تعطیلی مرکز تحقیقات میکروبی و ویروسی «فورت دیتریک» ارائه کنند. این مرکز که وابسته به ارتش آمریکاست و در ایالت مریلند قرار دارد، اواخر سال گذشته تعطیل شد.

پایگاه چینی گلوبال تایمز نوشت برخی از کارشناسان چینی به مقاله‌ای استناد کرده‌اند که روزنامه نیویورک تایمز پنجم آگوست گذشته با عنوان «توقف تحقیقات درباره میکروب‌های کشنده در آزمایشگاه وابسته به ارتش آمریکا به سبب نگرانی درباره سلامت افراد» منتشر کرد. ابولا و سارس، که ویروس کرونا از خانواده آن می‌باشد، از جمله ویروس‌هایی بودند که کارشناسان این مرکز روی آن‌ها تحقیق می‌کردند. سخنگوی این مرکز علت تعطیلی آن را به گونه‌ای توجیه کرد و بدون ارائه اطلاعاتی درباره علت این اقدام، آن را در راستای (منافع) امنیت ملی آمریکا دانست. اما چطور ممکن است ۳۸ هزار نفر به سبب ابتلا به ویروس ناشناخته‌ای کشته شوند و دولت آمریکا بر این امر سرپوش می‌گذارد و ادعا می‌کند آن‌ها قربانیان بیماری آنفولانزا بوده اند؟

عطوان نوشت: چینی‌ها هزاران سال است خفاش، سگ، گربه و موش می‌خورند مثل ما عرب‌ها که سوسمار، ملخ، شتر و حتی خارپشت می‌خوریم. ویروس کرونا که به گفته آمریکایی‌ها منبع آن خفاش‌ها بوده است، برخلاف اتهامات زنی‌های فعلی آن‌ها صد‌ها هزار نفر را نکشته است، به ویژه اینکه صد‌ها میلیون نفر از چینی‌ها (سال‌ها) در فقر شدید به سر برده و تحت استعمار انگلیس بوده‌اند و با چندین جنگ نظامی و جنگ تریاک و گرسنگی‌های بی وقفه‌ای روبرو بوده‌اند و فقط از بیست سال پیش توانستند سه وعده غذا و برخی مواقع یک وعده در روز برنج بخورند. درست است که برخی دانشمندان آمریکایی دریافته اند خفاش‌ها یکی از منابع اصلی ویروس کرونا هستند، اما به علل فراوانی این ویروس به انسان منتقل نمی‌شود. البته من کارشناس این مسائل نیستم که بتوانم درباره جزئیات آن سخن بگویم. حتی هیچ شواهد و قرائن علمی وجود ندارد که نشان دهد ویروسی که گفته می‌شود روی یک موش آزمایش شده است، همین ویروسی است که اکنون شیوع پیدا کرده است.

سوال اینجاست به چه عللی این ویروس و بیماری ناشی از آن تنها در کشور‌های بزرگ اروپایی همچون آلمان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و نیز ایران و چین شیوع پیدا کرده است؟ یعنی همان کشور‌هایی که اختلافات شدیدی با دولت ترامپ دارند و آماج تحریم‌ها و جنگ‌های تجاری وی قرار گرفته اند؟ در حالی که این ویروس هنوز وارد برخی کشور‌ها مانند کشور‌های واقع در جنوب قاره آفریقا نشده است، حتی با وجود آنکه حکومت‌های این کشور‌ها از امکانات پزشکی و بهداشتی محدودی برخوردارند؟

معما‌های بسیاری وجود دارد که درک آن‌ها دشوار می‌نماید و رمزگشایی از آن‌ها نیز نیازمند تحقیقات بین‌المللی بی‌طرفانه با مشارکت کارشناسان برجسته است. مهمترین معما نیز این است که آیا ممکن است این ویروس به گفته ترامپ چینی و به گفته مقامات چینی آمریکایی باشد؟

عطوان تاکید کرد: اذعان می‌کنم بیشتر طرفدار اظهارات چینی‌ها هستم، زیرا مطمئنم رئیس جمهور فعلی آمریکا و دولت وی، جنگ‌های فاشیستی و نژادپرستانه او و پیامدهایش تقریبا ۳ چهارم کشور‌های جهان را درگیر کرده است. او شعار «اول آمریکا» را در رأس سیاست‌های خود و معیار برخورد با دیگران، به ویژه کشور‌های عربی و اسلامی، کشور‌های فقیر آسیایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی قرار داده است. شاید تلاش ترامپ برای کسب امتیاز شرکت آلمانی که در آستانه تولید واکسن کرونا قرار دارد و جلوگیری از استفاده از آن، شاهدی بر این مدعا باشد. از دولت آلمان تشکر می‌کنم که با این اقدام فاشیستی آمریکا مخالفت کردند و امتیاز اختراع این واکسن را حفظ کرده است و بدون هیچگونه تبعیضی آن را در خدمت بشریت قرار می‌دهند.

ویروس کرونا با نام علمی (کووید-۱۹) که اواخر سال گذشته میلادی در شهر ووهان چین شیوع یافت و تا به امروز اکثر کشورهای جهان را درگیر کرده؛ تاکنون ۲۱۹ هزار و ۳۴۵ نفر را آلوده کرده است. از این میان ۸۵ هزار و ۷۴۵ نفر بهبود یافته‌اند، اما متاسفانه نزدیک به نُه هزار نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند.