۸ کشور از سازمان ملل خواستند تحریم‌های یکجانبه را لغو کند

 روسیه و ۷ کشور دیگر از جمله ایران در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل از او خواستند تحریم‌هایی را که مانع مبارزه با شیوع ویروس کرونا در این کشورها می‌شود، لغو کند.

اخبار بین الملل- روسیه، چین، ایران، سوریه، کره شمالی، کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا در این نامه ویروس کووید-۱۹ را به عنوان دشمن مشترک بشریت توصیف کردند. بنا به اعلام این هشت کشور، تحریم‌های یکجانبه اعمال شده از سوی برخی کشور‌ها، مبارزه با ویروس کرونا را برای این کشور‌ها پیچیده‌تر کرده است.

در این نامه آمده است: با توجه موارد ذکر شده، با احترام از شما خواستار لغو کامل و فوری چنین اقدامات غیرقانونی، اجباری و خودسرانه برای اعمال فشار اقتصادی، مطابق با موضع دیرینه و اصولی سازمان ملل در رد اقدامات یکجانبه هستیم تا از واکنش کامل، موثر و کارآمد همه اعضای جامعه بین المللی در مقابل ویروس کرونا اطمینان حاصل شود و همچنین سیاسی کردن همه گیری ناشی از این بیماری را رد می‌کنیم.

پیشتر میچل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هم خواستار برطرف شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور‌هایی همانند ایران شد که با ویروس کرونا دست به گریبان‌اند.

علی‌رغم ادعا‌های دروغ مقامات آمریکایی کمک‌های حمایتی بین‌المللی برای ورود به ایران با مشکلات متعددی مواجه شد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا پیش از این مدعی شده بود که تحریم‌ها شامل کمک‌های بشردوستانه نمی‌شود و در این‌باره سخت‌گیری‌ اعمال نخواهد شد.

ونزوئلا نیز با همین چالش روبرو شده است. نیکلاس مادورو ، رئیس جمهور وزنزوئلا پیش از این تاکید کرده بود که آمریکا به دنبال کشتن مردم ونزوئلاست، چراکه تحریم‌های آمریکایی جان مردم این کشور را به خطر انداخته است.