آمار جرم و جنایت در مکزیک با شیوع کرونا رکورد زد

 از زمان شیوع ویروس کرونا در مکزیک، آمار جرم و جنایت در این کشور با افزایشی چشمگیر مواجه شده است.

اخبار بین الملل - مکزیک در ماه مارس (اسفند-فروردین) شاهد ۲۵۸۵ مورد ارتکاب جنایت بود که از زمان ثبت این آمار از سال ۱۹۹۷ بی‌سابقه است.

«فالکو ارنست» تحلیل‌گر ارشد گروه بین‌المللی بحران در مکزیک در این باره گفت: «کسب‌وکار [برای کارتل‌های مواد مخدر] مثل همیشه با ریسک شدت یافتن هرچه بیشتر مواجه است، به‌خصوص اگر در برخی نقاط، نیروهای مسلح به‌منظور کنترل همه‌گیری [ویروس کرونا ] مرخص شده باشند».

در یکی از ایالات مرکزی مکزیک برای تعیین قلمرو و دزدی از خطوط لوله نفت درگیری‌های شدیدی میان باندهای مختلف به راه افتاده است.

در شهر «سیالا» که محل استقرار یک کارخانه بزرگ خودرو سازی است، خون و خونریزی به سطح شوکه کننده‌ای رسیده است. در این شهر افراد مسلح با نیروهای امنیتی درگیر شده، خیابان‌ها را بسته و مراکز کسب‌وکار را به آتش کشیده‌اند.

«فرانسیسکو ریواس» یکی از مقامات امنیتی مکزیک گفت، از دیگر عوامل مؤثر بر افزایش خشونت ها می‌توان به واکنش باندهای مواد مخدر به تشکیل نیرویی در پلیس با عنوان گارد ملی اشاره کرد. همچنین فقدان راهبرد فدرال و کاهش بودجه امنیتی به پایین‌ترین سطح در بیست سال اخیر از دیگر عوامل افزایش خشونت‌ها هستند.

«مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس جمهور مکزیک روز جمعه پیش‌بینی کرد با پایان یافتن ماه مارس و افزایش شمار ابتلا به ویروس کرونا، از میزان خشونت‌ها کاسته شود. اما به گفته ریواس «اوضاع به این شکل پیش نرفته است».

طبق اعلام دولت مکزیک، تا روز شنبه ۱۶۸۸ نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار قربانیان این بیماری نیز با ۱۰ مورد افزایش به ۶۰ نفر رسیده است.