توطئه انگلیس علیه مالزی  از زبان نخست‌وزیر سابق مالزی

ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر سابق مالزی با اشاره به دلایل تبدیل علاقه‌اش به انگلیس به تنفر و خشم نسبت به این کشور، اظهار کرد: در زمان بچگی و آن زمان که در دوران مدرسه بودم، طرفدار انگلیس بودم.

اخبار بین الملل-ماهاتیر محمد در این باره گفت: موضع من در آن زمان مانند بسیاری از همسال‌هایم در مالزی بود و شیفته نظم و انضباط انگلیسی‌ها شده بودم و به همین منظور در مدرسه‌ای انگلیسی درس خواندم و تاریخ و فرهنگ انگلیس را فرا گرفتم و معتقد بودم که ملت این کشور ملتی شکست ناپذیر هستند.

وی افزود: اما زمانی که ژاپنی‌ها، انگلیس را شکست دادند و آنها را ناگزیر به خروج از مالزی کردند، این تصور از بین رفت. این زمان بود که متوجه شدم انگلیسی‌ها می‌توانند توسط یک ملت و ارتش آسیایی شکست بخورند و ژاپنی‌ها منضبط‌ تر و بابرنامه‌تر از انگلیسی‌ها هستند.

ماهاتیر محمد در ادامه تصریح کرد، مالاوی‌ها در دهه ۴۰ قرن گذشته احساس کردند که در حال تحقیر توسط انگلیسی‌ها هستند و به آنها مانند افرادی تنبل و غیرقابل اعتماد نگاه می‌شود. انگلیسی‌ها همزمان با این اقدام چینی‌ها و هندی‌ها را برای زندگی کردن در مالزی تشویق می‌کردند و تلاش کردند تا به آنها حق و حقوق آموزشی و کاری به مراتب بهتر از حق و حقوق اعطا شده به مالاوی‌ها بدهند.

نخست‌وزیر سابق مالزی  ادامه داد: مالاوی‌ها زمانی که تلاش انگلیس برای حمایت از اتحادیه مالاوی‌ها را دیدند، توطئه این کشور علیه خودشان را به طور کامل فاش کردند. این اتحادیه‌ درصدد تفکیک مالاوی‌ها و فراهم کردن زمینه تسلط اقلیت‌های چینی و هندی بر کشور بود تا پس از آن مالزی را به یک شهرک بین‌المللی تبدیل کنند که وابسته به دولت انگلیس باشد؛ این همان کاری بود که با فلسطین کردند و یهودیان سراسر جهان را تشویق به آمدن به این سرزمین کردند و به آنها در راستای تسلط بر تمام جوانب زندگی در مقابل فلسطینی‌ها به عنوان صاحبان اصلی این سرزمین کمک کردند.

وی در پایان افزود: اما نخبگان مالاوی متوجه این طرح انگلیس شدند و آن را ناکام گذاشتند و مخالفت‌شان با اتحادیه مالاوی‌ها را که انگلیس برنامه‌ریز آن بود، اعلام کردند. این آغاز حزب "آمنو" بود که مالزی را به مرحله استقلال رساند و انگلیسی‌ها را به رفتن و پایان دادن به استعمارشان در سال ۱۹۵۷ وادار کرد.