کرونا در غذاخوری ها و رستوران های پکن را تخته کرد

مدت طولانی است که مواردی از ابتلای به کرونا در پایتخت چین اعلام نشده و بیشتر مبتلایان نیز مسافران چینی هستند که از دیگر کشورها به چین بازگشته اند اما رستوران ها، غذاخوری ها و قنادی های شهر پکن همچنان خالی از مشتری است و تنها برخی شهروندان به صورت موردی در آنها غذا می خورند و یا شیرینی سفارش می دهند.

اخبار بین الملل-مردم پکن هنوز فاصله فیزیکی از یکدیگر را مراعات می کنند و در رستوران هایی که فعال هستند، افراد باید به صورت فرد فرد و محدود وارد شده و غذا سفارش دهند و نمی توانند به صورت گروهی غذا بخورند.

در شمار دیگری از غذاخوری ها مشتریان در بیرون رستوران صف می کشند نام نویسی می کنند غذایشان را سفارش می دهند ولی اجازه ورود به داخل رستوران ندارند و وقتی غذا آماده شد به آنها تحویل می شود.

قرنطینه آنطور که در ابتدای شیوع این ویروس در چین وجود داشت اکنون وجود ندارد و آزادی های فراوانی برای تردد وجود دارد اما مردم هنوز می ترسند همچنان احتیاط می کنند و نمی خواهند خود را به خطر بیندازند.

مشتریان تا حد امکان غذا سفارش می دهند و در خانه مصرف می کنند و نمی خواهند در محیط های شلوغ حضور پیدا کنند و حتی غذاخورهایی که باز هستند نیز اجازه چنین کاری به آنها نمی دهند با این وجود نگرانی ها از مشکلات و چالش های اقتصادی این سالن های پذیرایی در پایتخت چین افزایش یافته است و نبود مشتری و مشخص نبودن شرایط کاری در پکن، دشواری های زیادی بوجود آورده است.

تقریبا بیشتر مردم پکن بلاتکلیف هستند کسانی که کسب و کار خصوصی دارند به طور محدود فعالیت می کنند و ساعات کاری فروشگاه های بزرگ نیز کمتر شده است همچنین بسیاری از مشاغل راه اندازی نشده، مدارس بسته است و معلمان،  دانش آموزان و بسیاری از دیگر شهروندان دیگر فعلا باید در خانه بمانند.

البته تعطیلی ها شامل حال سینماها و مراکز تفریحی هم شده است دو هفته قبل برای چند روز سینماها باز شدند اما مردم استقبال نکردند به طوری که روزانه فقط دو نفر به سینما مراجعه می کردند همین موضوع باعث باشد بار دیگر به دستور دولت این مراکز تعطیل شوند و فعلا هم خبری از بازگشایی آنها نیست.

وانگ فونگ از دستفروشان شهر پکن می گوید ما آینده ای پیش روی خود نمی بینیم هنوز در تونل تاریکی هستیم و اصلا نمی دانیم چه زمانی به روشنایی می رسیم او می گوید که بسیاری از کارگران مهاجر که باید در این رستوران ها و سالن ها کار کنند، سردرگم مانده اند شرایط اقتصادی خوبی ندارند بسیاری از این کارگران نیز نمی توانند فعلا به شهرها بازگردند.  

لیانگ جونگ هوا از کارشناسان شرکت سهامی جونگ تای چین می گوید که اوضاع بخش های خدماتی اصلا خوب نیست موضوع فقط یک شهر نیست محدودیت ها در بسیاری از شهرهای دیگر هم وجود دارد.

او می افزاید اگر مصرف به همین شکل کاهش داشته باشد و مردم نتوانند از خدمات استفاده کنند و تقاضایی نیز نباشد آن زمان رشد اقتصادی چین شاید به ۴.۵ درصد کاهش یابد رقم رشد در سال ۲۰۱۹ میلادی ۶.۱ درصد بود.

چیچی از رستوران دارهای پکن که مغازه ای در یک فروشگاه بزرگ دارد می گوید: در این فروشگاه نزدیک به ۲۰ هزار نفر کار می کنند که فعلا ۱۰ هزار نفر از آنها به محل کار بازنگشته اند و تقریبا بیشتر بخش های فروشگاه تعطیل است.

وی می گوید: مردم چین در زمان حاضر به طور کلی بسیار محتاط هستند و نمی خواهند بیرون غذا بخورند و فعلا ما هم سفارش ها را در اختیار آنها قرار می دهیم اما شمار مشتریان بسیار کمتر از قبل است.  

وی گفت: برخی نیز نگران انتقال ویروس هستند و اصلا سفارش آنلاین هم نمی دهند روزهای نخست در ماه فوریه ۵ سفارش آنلاین داشتیم که در مارس به ۴۰ سفارش در روز رسید.

مترو پکن هم در روزهای ماه‌ آوریل سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۹ تا ۱۰ میلیون نفر را در روز جابجا می کرد اما الان این رقم در آوریل ۲۰۲۰ به ۳ میلیون نفر در روز کاهش یافته است.

میزان خرده فروشی در پایتخت چین در زمان حاضر در مقایسه با اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی تا ۲۰ درصد کاهش یافته که رقم بسیار نگران کننده ای برای خرده فروشان است شمار زیادی از همین خرده فروشان و نیروهای بخش های خدماتی می گویند که اگر شرایط در آینده ای نه چندان دور تغییر نکند، توفان ناشی از شیوع و همه گیری کرونا کسب و کار آنها را از بین خواهد برد.