حملات جنگی به بیمارستان‌های سوریه

براساس چکیده گزارشی که کمیته تحقیقات سازمان ملل درخصوص حملات به تاسیسات غیرنظامی سوریه به ویژه بیمارستان‌ها در روز دوشنبه منتشر کرد، روسیه طرف مسؤول این حملات شناخته نشده است.

اخبار بین الملل-سازمان ملل متحد مختصات دقیق این پایگاه‌ها را برای در امان نگه داشتن آن از حملات در اختیار طرف‌های متخاصم در سوریه قرار داده است.

این کمیته در جمع بندی خود بر اساس چهار مورد از هفت موردی که ابعاد آن را مورد بررسی قرار داد، مستقیما نامی از روسیه نبرده است.

دیده بان حقوق بشر بعد از انتشار چکیده تحقیقات سازمان ملل که در آن به وضوح نامی از روسیه به عنوان طرف مسؤول برده نشده این امر را بسیار ناامید کننده خواند.

این گزارش، حملات به اماکنی همچون یک مدرسه، دو مرکز بهداشتی و یک اردوگاه پناهجویان فلسطینی را مورد بررسی قرار داد که مختصات برخی از آنها تحویل روسیه شده است.

در گزارش کمیته تحقیقات سازمان ملل ادعا شد، احتمالا دولت سوریه مسؤول برخی از این حملات است.

مسکو که هم‌پیمان سیاسی و نظامی اصلی دولت سوریه است نیز هرگونه حمله هوایی به مواضع غیرنظامی این کشور توسط روسیه را تکذیب کرد.

این چکیده توسط آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد تهیه و به ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد.

گوترش روز دوشنبه به شورای امنیت اطلاع داد که نظام سوریه مسؤول مانع‌تراشی در عملکرد کمیته تحقیقات بین‌المللی است.

پیام گوترش به انضمام خلاصه گزارش ویژه تیم تحقیقات تقدیم خوزه سنگر، رئیس کنونی شورای امنیت شده است.

در پیام گوترش ادعا شده است، دمشق ویزای اعضای تیم تحقیقات سازمان ملل که می‌توانستند به واسطه آن وارد سوریه شوند را نداده و این امر منجر به مشکلات زیادی در عملکرد تیم تحقیقات شده است.

در اواخر ژوئیه سال ۲۰۱۹، ۱۰ عضو شورای امنیت از گوترش خواستند تا تحقیقات درباره حملات هوایی به تأسیسات پزشکی را آغاز کند.

کمیته تحقیقات در ماه سپتامبر تشکیل شد و قرار بود گزارش خود را تا پایان سال ۲۰۱۹ ارائه کند اما تا ۹ مارس به تعویق افتاد.

گوترش تأکید کرد، تحقیقات این کمیته جنایی نیست، بلکه هدف آن بهبود اقدامات سازمان ملل و جلوگیری از تکرار مجدد این نوع حملات در آینده است.

چندین کشور غربی و سازمان‌های غیردولتی تأکید کرده‌اند که باید برخورد قانونی در رابطه با حملات هوایی به اهداف غیرنظامی در سوریه صورت گیرد و با آن به عنوان جنایات جنگی رفتار شود.