افزایش حملات طالبان در افغانستان و کشته شدن غیرنظامیان

براساس اطلاعیه وزارت دفاع افغانستان در این حملات چهار عضو گروه طالبان در حمله هوایی در استان «فراه»، ۱۸ نفر در استان «غور»، ۵ جنگجو در قندهار و ۱۵ تن دیگر هم در استان سمنگان کشته شدند.

اخبار بین الملل-«دیدارلونگ» سخنگوی استاندار لوگر در جنوب کابل پایتخت افغانستان هم گفت که سه سرباز پلیس جنایی این استان در شب گذشته در حمله طالبان کشته و یک تن  دیگر  هم زخمی شدند.

«عادل شاه» سخنگوی استاندار بلخ افغانستان همچنین اعلام کرد که گروه طالبان هفت غیر نظامی را  در شهرستان «شولگره» کشتند.

مقامات محلی استان قندهار نیز امروز چهارشنبه گزارش دادند که سه کودک در حمله خمپاره ای طالبان در نزدیکی فرودگاه قندهار کشته و ۹ تن دیگر زخمی شدند.

این تلفات نشان می دهد که توافق نامه آمریکا و طالبان نه تنها باعث آزادی زندانیان طالبان نشده بلکه تاثیری در کاهش خشونت  ها نداشته است.

طالبان، نظامیان آمریکایی و دولت افغانستان یکدیگر را به نقض توافق در باره کاهش خشونت متهم می کند.

«جاوید فیصل» سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان دو روز پیش از افزایش حملات طالبان به نیروهای دولتی در ۱۵ استان این کشور خبر داد و گفت که اگر طالبان به حملات خود ادامه دهند، نیروهای دولتی نیز پاسخ خواهند داد.

اما دیروز گروه طالبان در اطلاعیه‌ای نظامیان آمریکایی و دولتی افغانستان را متهم کرد که با حملات هوایی و شبانه پایگاه های آنها را در مناطق تحت کنترل طالبان هدف قرار داده اند که این اقدام نقض توافق نامه است.

اما آمریکایی ها این ادعای طالبان را رد کرده و گفتند که آنها هیچ حمله‌ای را به مواضع طالبان انجام نداده اند اما متعهد به دفاع از همکاران افغان خود در صورت حمله طالبان هستند.

این رویدادها و ادعاها نشان می دهد که توافق نامه صلح آمریکا و طالبان تاثیری در کاهش تنش در افغانستان نداشته است.