مسکو در هراس شرایطی شبیه به شیوع کرونا در ایتالیا است

رئیس یک بیمارستان در ناحیه کومونارکا در مسکو که بیماران کرونایی در آنجا نگهداری و درمان می‌شوند،  اعلام کرده است در چنین سناریویی تعداد زیادی بیمار مبتلا به کرونا به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند از این رو ما باید برای مقابله با شرایطی شبیه به شیوع کرونا در ایتالیا و انسجام امکانات برای این منظور آماده شویم.  

اخبار بین الملل-یک ویروس شناس در روسیه هم اعلام کرده است که فراگیری کرونا در پهناورترین کشور جهان تا یک ماه دیگر به اوج خود می‌رسد.  

دکتر آناتولی آلشتین گفته است، ویروس کرونا به آرامی در حال گسترش در روسیه است اما در دیگر کشورها همچون ایتالیا و آمریکا هم در هفته‌های اول، آمار مبتلایان ناچیز بود که به یکباره همه چیز تغییر کرد و به یک فاجعه بزرگ تبدیل شد.  

به گفته وی، اقدامات محدودکننده می‌تواند شیوع ویروس کرونا در روسیه را متوقف کند اما توقف کامل آن امکان پذیر نیست.

تاکنون حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در جهان به کرونا مبتلا شده‌اند که حدود ۱۰۸ هزار نفر از آنان فوت کرده‌اند این آمار برای آمریکا ۵۲۵ هزار نفر مبتلا و بیش از ۲۰ هزار فوتی است برای ایتالیا نیز ۱۶۱ هزار مبتلا و ۱۶ هزار قربانی کزارش شده است.  

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در روسیه نیز با سرعت زیادی به ۱۶ هزار نفر رسیده و تاکنون ۱۳۰ نفر نیز فوت کرده اند.

به دنبال این هشدارها و همچنین شیوع ناگهانی کرونا در روسیه مقامات روسیه برای مقابله با سناریوی ایتالیایی و آمریکایی شیوع کرونا و انسجام امکانات برای این منظور، اقدامات و تدابیر جدیدی را به کار بسته‌اند و در عین حال شرایط قرنطینه را نیز سخت‌تر کرده‌اند.  

سرگئی سابیانین شهردار مسکو با توجه با افزایش سرعت انتشار ویروس کرونا در این شهر که در روزهای اخیر هزاران نفر بیمار کرده است، اعلام کرد: مردم پایتخت از اول هفته آینده (فردا دوشنبه) بدون داشتن مجوز تردد اجازه خروج از منازل خود را نخواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله نخست، رفتن به سر کار تنظیم خواهد شد و در مرحله دوم برای اهداف دیگر و در مرحله سوم اگر لازم باشد، تردد در داخل نواحی مسکو تنظیم می‌شود.  

بر همین اساس دولت روسیه جریمه‌های نقدی سنگینی برای نقض قرنطینه در مورد بیماری کرونا وضع کرده است.  

بنابراین، اگر کسی قرنطینه خانگی را نقض کند و بر اثر این اقدام وی، فرد دیگری بیمار شود یا بر اثر بیماری کرونا فوت کند ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار روبل (از دو هزار تا چهار هزار دلار آمریکا) باید جریمه نقدی بپردازد. برای مقام‌های دولتی و اشخاص حقوقی این مبلغ تا ۵۰۰ هزار روبل (حدود ۶۳۰۰ دلار) افزایش می‌یابد.  

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز درتازه‌ترین اظهار نظر خود در خصوص اقدامات کرملین برای مقابله با کرونا، اعلام کرد: با توجه به فشاری که بر روی کادر درمان روسیه وارد شده است حقوق پزشکان و پرستاران در روسیه افزایش می‌یابد.  

وی این هفته در نشست با استانداران روسیه که با فرمت کنفرانس ویدئویی برگزار شد با اشاره به نتیجه گفت وگوی روز گذشته خود با کارشناسان ویروس‌شناس و دانشمندان روس، سه هفته اخیر را سرنوشت ساز خواند و گفت: در این دوره باید با دقت اقدام کنیم و تمام امکانات لازم برای اینکه بحران را پشت سر بگذاریم را در اختیار داریم.  

پوتین خاطرنشان کرد که دولت و بانک مرکزی روسیه بزودی بسته جدید حمایت‌های اقتصادی را تنظیم می‌کنند.  

رئیس جمهوری روسیه گفت: از این ماه خانواده‌های دارای کودکان بین سنین ۳ تا ۷ سال ماهانه ۴ هزار روبل (حدود ۵۰ دلار) کمک هزینه دریافت خواهند کرد.  

وی با بیان اینکه حمایت از خانواده‌های دارای فرزندان مهم است، اضافه کرد: علاوه بر کمک هزینه به کودکان بین ۳-۷ سال به خانوادهای دارای نوجوانان نیز ماهانه به عنوان کمک هزینه ۳ هزار روبل (۳۷ دلار) برای هر نوجوان پرداخت می‌شود.  

پوتین همچنین از مردم روسیه خواست باتوجه به شرایط دشوار بوجود آمده بر اثر شیوع کرونا حداکثر خویشتنداری را داشته باشند و به توصیه‌های برای حفظ سلامتی توجه کرده و تا حد امکان در خانه بمانند.