۱۵۰۰ زندانی طالبانی با هدف صلح و مقابله با ویروس کرونا آزاد می شوند

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در توئیتی نوشت: دولت ۳۶۱ عضو طالبان را از زندان بگرام و بر اساس حکم ۱۱ مارس ریاست جمهوری افغانستان آزاد کرده است. بر اساس این حکم، آزادی زندانیان طالبان در سایر زندان ها ادامه می یابد تا ما در مجموع ۱۵۰۰ زندانی را با هدف تلاش برای پیشبرد توافق صلح و مقابله با ویروس کرونا آزاد کنیم.

اخبار بین الملل-پیشتر اعلام شده بود که دولت ۳۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده و طالبان نیز ۲۰ زندانی افغان را به کمیته بین المللی صلیب سرخ در قندهار تحویل داده است.

زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان از تبادل زندانی‌ها در افغانستان استقبال کرد و آن را اقدامی در راستای بهبودی اوضاع خواند.

وی در توئیتی نوشت: آزادی زندانیان یک گام مهم در روند صلح و کاهش خشونت است. هر دو طرف باید اقدامات در راستای رسیدن به اهداف تعیین شده در توافق طالبان- آمریکا را تسریع بخشند. همچنین شیوع ویروس کرونا یک تهدید جدی محسوب می شود و این دلیل کافی است تا اقدامات تسریع بخشیده شوند.

این اقدام از سوی دولت کابل در حالی صورت گرفته که روز یکشنبه طالبان نیز اعلام کرد ۲۰ تن از زندانی‌های افغان را آزاد کرده است.

اواخر فوریه سال جاری میلادی، ایالات متحده و طالبان توافق صلحی را در قطر امضا کردند که در آن تکمیل خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان در مدت ۱۴ ماه و آغاز مذاکرات مستقیم بین افغان‌ها در نتیجه آزادی متقابل زندانی‌ها ذکر شده است.

افغانستان ۶۰۷ مورد ابتلا به کروناویروس را تاکنون ثبت کرده است و ۱۸ نفر بر اثر این بیماری در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.