عراق شهروندانش را به دلیل شیوع کرونا از عربستان و مالزی بازگرداند

وزارت حمل و نقل عراق نوشت که ۲۷۵ از این افراد مقیم  مالزی و ۱۷۲ نفر نیز ساکن عربستان بودند.

اخبار بین الملل-مقام های عراقی به دنبال همه گیری ویروس کرونا، طرحی را با هدف بازگرداندن شهروندانی که پس از تعلیق پروازهای بین المللی مایل به بازگشت به کشور هستند، تصویب کردند.

مدیرکل سازمان هواپیمایی کشوری در عراق، «دوید یحیی جاسم» به تازگی از سرگیری پروازهای فوق العاده و محدود در فرودگاه های عراق برای بازگشت اتباع این کشور خبر داده بود.

وی توضیح داد که شهروندان عراقی پس از بازگشت به کشور برای ایمنی بیشتر و انجام آزمایش های بهداشتی به مدت ۱۴ روز قرنطینه خواهند شد.

در همین حال، طبق اعلام وزارت امور خارجه عراق، شرکت هواپیمایی این کشور در یک هفته گذشته توانست ۷۲۷ نفر از اتباع عراق را از سه کشور روسیه، هند و ترکیه به کشور برگرداند.

بر اساس آخرین آمار وزارت امور خارجه عراق، تعداد کل اتباع عراقی مبتلا به ویروس کرونا در خارج و در ۲۰ کشور جهان ۲۲۹ مورد است که تاکنون مرگ و میر ۲۲ نفر آنها گزارش شده است.

آمریکا با ۴۰ مورد و جمهوری اسلامی ایران با یک مورد تاکنون بیشترین و کمترین موارد ابتلا به ویروس کرونا در میان اتباع عراقی را ثبت کرده‌اند.

این در حالی است که بیشترین مرگ و میر اتباع عراقی ناشی از ویروس کرونا در انگلستان با ۹ مورد و سوئد، آلمان و آمریکا با ۳ مورد و هلند، بلژیک، دانمارک و عربستان با یک مورد گزارش شده است.

در همین راستا، وزارت حمل و نقل عراق طرح بازگشت اتباع عراقی در عربستان را امروز در دستور کار قرار داد و یک هواپیما برای بازگرداندن آنها راهی شهر «جده» کرد.

سفارت عراق در ریاض نیز پیش از این، تعدادی اتوبوس برای انتقال اتباع عراقی از شهرهای مختلف به مکه و سپس جده با هدف بازگرداندن آنها به کشور اختصاص داده بود.

طبق اعلام وزارت امور خارجه عراق، شمار کل مبتلایان عراقی به ویروس کرونا در عربستان ۷ مورد گزارش شده است.

وزارت حمل و نقل عراق تاکید کرد که این پروازهای ویژه از طریق شرکت هواپیمایی عراق معروف به «العراقیه» در هماهنگی با کمیته عالی بهداشت و سلامت این کشور که مسوول مهار ویروس کرونا است، صورت گرفته است.

این وزارتخانه از تعداد کل اتباع عراقی گرفتار در خارج به دلیل تدابیر ویژه پیشگیری از شیوع کرونا خبر نداده، اما از زمان شیوع  ویروس کرونا در عراق نزدیک به سه ماه است که اتباع این کشور قادر به بازگشت به کشورشان نیستند.

اغلب اتباع عراقی در خارج دانشجو یا فعال اقتصادی و یا با هدف سرکشی به بستگان خود ناچار به سفر شده‌اند.

طبق آخرین آمار وزارت بهداشت عراق، شمار کل مبتلایان به ویروس کرونا در داخل این کشور به رقم یک هزار و ۳۷۸ نفر رسیده و مرگ و میر ناشی از آن نیز ۷۸ نفر گزارش شده است.