دنیای متفاوت پساکرونایی

عبدالباری عطوان رای الیوم، با انتشار ویدیویی با هدف ارزیابی شرایط کرونایی امروز جهان نوشت اوضاع دنیا پس از شیوع کرونا دیگر به شکل کنونی نخواهد بود.

اخبار بین الملل-او گفت: شرایط دشواری است، شرایط کرونایی باید برای ما درس‌هایی داشته باشد، باید پویاتر باشیم، باید بدانیم این همه تبلیغ و بوق و کرنا کردن چه فواید و دستاوردی داشته است؟ نیم میلیارد دلار بودجه اختصاص داده می‌شود، به مراکز درمانی، مراکز پژوهشی، مراکز اجتماعی و ... بودجه‌هایی اختصاص داده می‌شود، اما همه این تلاش‌ها بی‌نتیجه است، شرایط امروز لندن، ناگوار است، این شرایط مفهوم واقعی عقب‌ماندگی را آشکار ساخته است در شرایطی که چین توانست بر این ویروس فائق آید و طی هفتاد و شش روز ویروس را به طور کامل در ووهان نابود کند تا شرایط این شهر به روال عادی بازگردد. در مقابل دولت‌های دیگر چه کردند؟ حتی آمریکا با ترامپی که نشان داده است همچنان بی‌توجه و ناآگاه است، شرایط بهتری ندارد. کار به جایی رسیده است که به سرقت تجهیزات و کادر درمانی روی آورده‌اند و این مفهومی کامل از رسوایی است.

این روزنامه‌نگار مشهور افزود: شرایط کشور‌های عربی را مشابه با شرایط کشور‌های غربی دانست و افزود، دنیای غرب پزشکان و پرستاران ما را با بهایی ناچیز جذب و به نوعی سرقت می‌کند، اما به آنان جایگاه مناسب و حتی فضای مناسب برای کار نمی‌دهد در شرایطی که پرورش این پزشکان و پرستاران برای کشور‌های ما هزینه داشته است، این اتفاق نتیجه عملکرد دولت‌های فاسد ماست. البته دوران پساکرونایی دیگر اینگونه نخواهد بود، زیرا ما چنین شرایطی را نخواهیم پذیرفت.

عطوان در ادامه موفقیت قرنطینه را ناشی از تدابیر دولت‌ها ندانست و گفت: موفقیت این تدبیر به دلیل پایبندی مردم به آن است، آنچه در حال حاضر باید در نظر داشته باشیم بازنگری در اندیشیدنمان است، زیرا پس از کرونا حتی اولویت‌های ما تغییر می‌یابد، نمی‌توان پذیرفت که خوردن گوشت خفاش در چین سرمنشا همه این مشکلات باشد، چین ۱۵ هزارسال تمدن را با خود به دنبال دارد و نمی‌توان این کشور را در گوشت خفاش خلاصه کرد و با ترامپ در بیان ویروس ووهان، همراه شد. چنین برداشتی ناشی از فروپاشی اخلاقی است.

سردبیر رای الیوم با اشاره به اقدامات مخرب واشنگتن در جهان و به خصوص منطقه خاورمیانه افزود: مشکلات برخی از کشور‌های عربی در این زمینه، همراه شدن و حمایت از آمریکا و ترامپ و دشمن دانستن چین است، اما باید بدانیم آمریکا مایه خیری برای ما نیست، آیا چین بود که عراق را ویران کرد؟ چین بود که لیبی را نابود کرد؟ چین بود که فلسطین را خراب کرد؟ چین بود که یمن را ویران کرد؟ چین بود که خانه ما را به عنوان امت عرب ویرانه کرد؟ چنین رفتار‌هایی عجیب است، آمریکا بود که دو میلیون عراقی را به کام مرگ فرستاد، به مردم عراق تا آستانه مرگ گرسنگی داد، آیا این بدیهیات را فراموش کرده‌ایم؟ این فراموشی‌ها نتیجه کار رسانه‌های گمراه‌کننده، دروغگو و مزدور است. 

عطوان در انتهای اظهارات خود تاکید کرد: مرحله پساکرونایی ممکن نیست اینگونه باشد، زیرا ما هرگز چنین روشی را نمی‌پذیریم، ما برای احیای جوامع خود تلاش خواهیم کرد و بر موضوع بشریت متمرکز خواهیم شد و اولین مسئله در این زمینه تمرکز بر پزشکی و مراکز آموزشی است.