رقابت انتخاباتی کره جنوبی در بحران کرونا

رقابت انتخاباتی در کره جنوبی در بحبوحه بیماری همه‌گیر کرونا نامزد‌ها را وادار کرده است از روش‌های معمول مبارزه انتخاباتی صرف نظر کنند، چون این کشور آماده می‌شود تا به اولین کشوری تبدیل شود که از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا انتخابات سراسری برگزار می‌کند.

اخبار بین الملل-نامزد‌های انتخاباتی به جز چند مورد استثناء، با رعایت مقررات مقابله با کرونا به جای برگزاری تجمعات انتخاباتی بزرگ، ضمن استفاده از ماسک ، برای گروه‌های کوچک نطق‌هایی ایراد کرده‌اند.

انتخابات ۱۵ آوریل اگر در دوره آرام تری برگزار می‌شد، قاعدتا بر مسائلی مانند اشتغال‌زایی، سطح دستمزد‌ها و برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی متمرکز می‌شد، اما اکنون تحت‌الشعاع واکنش مون جائه ین، رئیس جمهور، به این بیماری همه‌گیر قرار گرفته است.

شواهد اولیه حاکی از آن است که ویروس کرونا نتوانسته است رای‌دهندگان را از رای دادن منصرف کند و پیش بینی می‌شود تا عصر چهارشنبه که تمامی آراء برای ۳۰۰ کرسی مجلس ملی به صندوق انداخته شود، شرکت بی‌سابقه رای‌دهندگان به ثبت برسد.

روز جمعه ۱۰ آوریل بیش از پنج میلیون نفر پیش از موعد آراء شان را به صندوق‌ها ریختند که رقمی بی‌سابقه از هفت سال قبل است که برای اولین بار رای‌گیری پیش از موعد در این کشور برگزار شد.

موفقیت کره جنوبی در کنترل همه‌گیری کرونا مورد تمجید سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است و بسیاری کشور‌ها از سئول توصیه‌هایی در مورد تدابیر قرنطینه و نیز کیت‌های آزمایش درخواست کرده‌اند.

بیش از ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی در کره جنوبی نحوه واکنش رئیس جمهورشان را به این بیماری همه‌گیر تایید کرده‌اند. پس از یک سال رسوایی‌های سیاسی و انتقاد‌ها از رئیس جمهور به علت وضع اشتغال و معیار‌های زندگی جوانان، انتظار می‌رود نحوه واکنش دولت به همه‌گیری کرونا موجب تقویت غیرمنتظره موقعیت حزب دموکراتیک کره تحت حاکمیت مون جائه این شود.

میزان محبوبیت او هفته گذشته به بالاترین سطح طی ۱۶ ماه رسید و میزان محبوبیت حزبش ۱۵ درصد بالاتر از حزب مخالف محافظه کار اصلی موسوم به آینده متحد بود.

گاردین در انتها نوشت: البته نگرانی از آغاز موج دوم شیوع کرونا موجب تحول در سازوکار رای‌گیری برای میلیون‌ها رای‌دهنده کره‌ای و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه در زمانی شد که ظاهرا شیوع این همه‌گیری در این کشور تحت کنترل در آمده است.