همکاری دو شرکت داروساز انگلیس و فرانسه جهت ساخت واکسن کرونا

بر اساس این گزارش شرکت انگلیسی «گلاکسواسمیت‌کلاین» و فرانسوی «سانوفی» برای ساخت واکسن کووید-۱۹ تیمی را تشکیل داده و امیدوارند که محصول تولید شده را نیمه دوم سال جاری میلادی روی بدن انسان آزمایش کنند. 

اخبار بین الملل-اگر نتیجه آزمایش‌ها موفقیت آمیز بود آنها از سال آینده میلادی وارد فاز تولید انبوه و توزیع آن خواهند شد.

«اما والمسلی» رئیس اجرائی شرکت گلاکسواسمیت‌کلاین، این همکاری را در نوع خود بی سابقه توصیف کرد و افزود: ما متعهد هستیم واکسنی را تولید کنیم که تهیه آن برای عموم مردم امکان پذیر باشد.

به گزارش تایمز، شرکت فرانسوی در این همکاری قرار است آنتی‌ژن کووید-۱۹ را تهیه و طرف انگلیسی با فناوری‌هایی که در اختیار دارد توان آنتی‌ژن‌ها را تقویت کند.

آنتی‌ژن به ترکیباتی گفته می‌شود که پس از ورود به بدن موجب برانگیختن واکنش های ایمنی می‌گردند که در جریان آن موادی به نام پادتن (آنتی‌بادی) تولید می‌شود.

«اما والمسلی» می‌گوید: ما معتقدیم که اگر تلاش‌های ما موفقیت آمیز بود قادرخواهیم بود سالانه صدها میلیون واکسن را تا پایان سال آینده میلادی تولید کنیم.

وی مدعی شد که گلاکسواسمیت‌کلاین به دنبال درآمدزایی از فروش واکسن‌های کووید-۱۹ نیست و هرگونه سود به‌دست‌امده از فروش آن را صرف تحقیقات و آمادگی بیشتر برای مواجهه با بیماری‌های همه‌گیر خواهد کرد.

دانشمندان علوم پزشکی سراسر جهان تلاش می‌کنند تا هرچه سریعتر واکسن کرونا ساخته شود.

چندی پیش محققان آکسفورد انگلیس ادعا کردند که در حال ساخت واکسنی هستند که تا پاییز امسال آماده خواهد شد.

«سارا گیلبرت» استاد واکسن‌شناسی دانشگاه آکسفورد انگلیس در همین زمینه به تایمز گفت، ۸۰ درصد اطمینان دارد واکنسی که تیم او در حال ساختن است نتیجه خواهد داد. او قرار است دو هفته دیگر آن را روی نمونه انسان آزمایش کند.

این دانشمند انگلیسی افزود: اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، تا ماه سپتامبر (شهریور/مهر) واکسن جدید ساخته خواهد شد. او با این حال گفت که هیچکس در این زمینه نمی‌تواند تضمین دهد.  

گیلبرت همچنین با بیان اینکه کار تولید انبوه واکسن کووید-۱۹ ممکن است ماه‌ها زمان ببرد، افزود: از طریق رایزنی با دولت در تلاش هستیم پیش از نتایج نهایی، کار تولید واکسن آغاز شود.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، اکنون ۷۰ نوع مختلف از واکسن کووید-۱۹ در حال ساخت است.