ادعای سازمان ملل درباره آتش بس در یمن

مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن روز پنج‌شنبه اعلام کرد انتظار می‌رود طرف‌های درگیر در آینده نزدیک رسما توافق نامه‌های آتش‌بس سراسری را اجرا کنند.

اخبار بین الملل- گریفیتس روز پنج‌شنبه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد آتش‌بس در یمن در پی تدارک شرایط لازم برای طرح ابتکار صلح در این کشور است.

نماینده سازمان ملل در یمن گفت طی دو هفته اخیر با طرف‌های درگیر در خصوص محتوای طرح پیشنهادی خود مذاکره کرده است. وی گفت ما از آن‌ها انتظار داریم که در آینده نزدیک توافق کنند و رسما این توافق‌نامه‌ها را در پیش بگیرند. بنا به گفته گریفیتس، آتش‌بس و آزادی زندانیان از جمله موضوعات مندرج در طرح پیشنهادی او است.

این مقام سازمان ملل گفت زمان آن رسیده که طرف‌های درگیر در یمن تصمیم شجاعانه‌ای برای پایان دادن به جنگ در این کشور بگیرند. گریفیتس گفت مذاکراتی با دو طرف داشته‌ایم. رایزنی‌ها با ائتلاف به سرکردگی عربستان مداوم و سازنده است.

«ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی چهارشنبه شب (۲۰ فروردین) از اعلام آتش‌بسی یکجانبه در یمن خبر داد و گفت: این آتش بس از فردا آغاز می‌شود و به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت. وی همچنین از قابلیت تمدید این آتش‌بس سخن گفته بود. وی مدعی شده بود اعلام آتش بس دو هفته‌ای در یمن برای کمک به مبارزه با شیوع ویروس کرونا در این کشور است.

این در حالی است که  محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن در سخنانی، آتش‌بس اعلام شده از سوی عربستان را تنها فریب و در راستای انحراف افکار عمومی و گمراه کردن جهان دانست.

به دنبال اعلام این آتش بس دروغین از سوی عربستان، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا هم که کشورش انواع سلاح‌های پیشرفته را به عربستان می‌فروشد و حامی ائتلاف سعودی است، در پیامی توئیتری خواستار پاسخ همسان از سوی یمنی‌ها به آتش‌بس اعلامی شد.

این در حالی است که هنوز ساعاتی از اعلام آتش‌بس نمایشی سعودی‌ها در یمن نگذشته بود که یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد که این ائتلاف، آتش‌بس یک‌جانبه خود را نیز نقض کرده است. همچنین حملات هوایی و زمینی متجاوزان و مزدوران آنان در یمن با وجود آتش‌بس یک‌طرفه ادعایی که رژیم سعودی اعلام کرده است، ادامه دارد و جنگنده‌های متجاوز سعودی-آمریکایی بیش از ۵۰ بار مناطق مختلف یمن را بمباران کردند.