ابتلای تعداد زیادی از مهاجران گواتمالایی به کروناویروس

رئیس جمهور گواتمالا اظهار کرد، تعداد زیادی از مهاجران غیرقانونی که چند روز پیش با پروازی از آمریکا به کشور وی مسترد شدند مبتلا به کروناویروس بوده‌اند و مقام‌های آمریکایی نیز ابتلای ۱۲ تن از آنها به این ویروس را تایید کرده‌اند.

اخبار بین الملل-آلخاندرو جیاماتی، رئیس‌جمهور گواتمالا گفت، در ابتدا مقام‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا تعداد ۱۲ تن از این مهاجران غیرقانونی این پرواز را به صورت تصادفی انتخاب و معاینه کردند و بعد از گرفتن تست کروناویروس از آنها ابتلای آنها به این بیماری مثبت اعلام شد.

او اظهار کرد که تعداد بیشتری از این مهاجران غیر قانونی سوار بر این پرواز مبتلا به کرونا بوده‌اند. رئیس جمهور گواتمالا در یک سخنرانی تلویزیونی اظهار کرد، بخش بزرگی از این مهاجران آلوده به ویروس بوده‌اند.

 پرواز مذکور روز دوشنبه گذشته حامل ۷۳ مهاجر غیرقانونی گواتمالایی بود که خاک آمریکا را به مقصد گواتمالاسیتی ترک کرد. با وجود نگرانی فزاینده مقام‌های گواتمالا در خصوص وارد و شایع شدن ویروس کرونا در خاک این کشور در اثر بازگشت مهاجران غیرقانونی به آنجا، اما دولت ترامپ همچنان دولت این کشور را تحت فشار قرار داده تا به روند دریافت این مهاجران استرداد شده ادامه دهد. پیش از این نیز پرواز روز دوشنبه آمریکا به گواتمالا برای استرداد مهاجران محل مناقشه سیاسی قرار گرفته بود و هوگو مونروی، وزیر بهداشت گواتمالا اعلام کرده بود بالغ بر ۷۵ درصد از مسافران سوار بر این پرواز آلوده به کروناویروس بوده‌اند. بعدا خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از یک مقام گواتمالایی گزارش کرد که تعداد ۴۴ تن از مهاجران غیر قانونی سوار بر پرواز روز دوشنبه آلوده به ویروس بوده‌اند.

آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که یک هیات از جانب مرکز کنترل و پیشگیری بیماری این کشور برای ارزیابی وضعیت و گرفتن تست از مهاجران این پرواز که در حال حاضر در یک بیمارستان در قرنطینه هستند را اعزام کرده است. مشخص نیست که این استردادشده‌ها چه زمان به ویروس آلوده شده‌اند.

سازمان ضابط قوانین گمرک و مهاجرت آمریکا اعلام کرده که ۳۰ تن از کارمندان این سازمان که در بازداشتگاه‌های مهاجران غیرقانونی کار می‌کرده‌اند تست ابتلایشان به کرونا مثبت در آمده است. این تعداد شامل ۱۳ تن از کارمندان تاسیسات آلکساندریا استیجینگ واقع در لوئیزیانا است. روز پنجشنبه پروازها برای استرداد گواتمالایی‌ها از آمریکا به کشورشان به حال تعلیق درآمد. این پروازها روز دوشنبه گذشته بعد از یک تعلیق پنج روزه به سبب موارد قبلی آلودگی به کرونا، دوباره از سر گرفته شده بود.