محققان انگلیسی: ووهان مرکز اصلی شیوع کرونا نیست

تیم تحقیقاتی دانشگاه کمبریج انگلیس معتقد است که چند ماه قبل از شیوع ویروس کرونا در ووهان چین این ویروس وجود داشته و ووهان مرکز شیوع جهانی آن نبوده است.

اخبار بین الملل-نتیجه تحقیقات تیم کارشناسان به رهبری یک استاد دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد که ووهان اولین منطقه شیوع ویروس کرونا نبوده است.

«پیتر فورستر» متخصص علم ژنتیک در دانشگاه کمبریج مسئولیت این تیم تحقیقاتی را برعهده دارد.

این تیم با بررسی «شبکه» ژنوم‌های ویروس کرونا و جهش‌های آن به مرور زمان به این نتیجه رسیده که شاید ویروس کرونای جدید ماه‌ها قبل از شیوع در ووهان برای اولین بار در جنوب چین به انسان منتقل شده باشد.

طبق تحقیقات این کارشناسان که البته نتیجه تحقیقشان نهایی و قطعی نشده است، اولین بار اوایل سپتامبر ۲۰۱۹ در جنوب چین بیماری کووید-۱۹ شایع شد.

فورستر در مصاحبه با «ساوت چاینا مورنینگ پُست» در این باره گفت: «شاید ویروس (کرونا) ماه‌ها قبل به شکل نهایی خود در زمینه "ابتلای انسانی" جهش پیدا کرده باشد».

او و تیم تحقیقاتی همراهش اخیرا یادداشتی در همین زمینه در مجموعه مقالات «ژورنال آکادمی ملی علوم» آمریکا منتشر کردند.

طبق گزارش راشا تودی، «در ابتدا تصور بر این بود که ویروس (کرونا) از خفاش‌ها به یک حیوان دیگر (شامل مورچه خوار)  و در نهایت به انسان‌ها سرایت کرد اما نتیجه تحقیقات جدید می‌تواند این فرضیات را رد کند».

در گزارش این رسانه آمده است: «نظریه‌هایی که در ابتدا مطرح شدند اعلام کردند که جهش ویروس به انسان‌ها در یک بازار فروش حیوانات زنده در ووهان صورت گرفت اما تحقیقات جدید این موضوع را زیر سوال می‌برد و می‌گوید که ریشه کووید-۱۹ شاید جنوب چین باشد (و نه ووهان)».

فورستر البته در مصاحبه با «نیوزویک» اعلام کرد، رسیدن به هرگونه جمعبندی قطعی درباره کرونا، تنها پس از تحلیل تعداد بیشتری از خفاش‌ها و دیگر حیوانات میزبان ویروس و همچنین نمونه‌های بافت اولین انسان‌های بیمار امکان‌پذیر است.

راشا تودی در ادامه گزارش خود می نویسد: «در حالی که سوال‌ها درباره ریشه و منشا همه گیری (کرونا) ادامه دارد، برخی نظریه‌های جنجالی اخیرا با استقبال بیشتری مواجه شده‌اند و چندین رسانه‌ بزرگ آمریکایی طی هفته جاری گزارش‌هایی با این محتوا منتشر کردند که این ویروس احتمالا  از یک آزمایشگاه فوق امنیتی در ووهان به دیگر نقاط متواری شده است».

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ادعاهای برخی رسانه های این کشور درباره اینکه منشا کرونا یک آزمایشگاه در ووهان بوده را تایید نکرده و گفته است که دولتش دارد این فرضیه را هم بررسی می کند.

ترامپ البته در روزهای اخیر بارها دولت چین را مقصر شیوع جهانی ویروس کرونا خوانده و پکن را به دروغگویی متهم کرده است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین در توجیه اقدام جنجالی اخیرش در قطع کمک مالی به سازمان جهانی بهداشت مدعی شده که این سازمان در موضوع کرونا به چین کمک کرده و واقعیات ویروس کرونا را مخفی کرده است.

اظهارنظرها درباره منشا ویروس کرونا در شرایطی ادامه دارد که که سخنگوی وزارت خارجه روسیه اخیرا گفته است، مسکو بعید نمی‌داند که آمریکایی‌ها در آزمایشگاه‌های دیگر کشورها دست به توسعه و تنوع‌بخشی به عناصر منجر به بیماری‌‌های خطرناک برای اهداف نظامی بزند.