تب خفته اعتراضات در شیلی منتظر فروکش بحران کرونا است

شش ماه پس از بزرگترین ناآرامی اجتماعی شیلی در ۳۰ سال اخیر، خیابان‌های این کشور به دلیل شیوع کرونا آرام است اما همزمان با تداوم اعتراض‌ها نسبت به سیاست‌های دولت سانتیاگو، پس از لغو تدابیر ضدکرونایی خیابان‌های این کشور ممکن است بار دیگر صحنه اعتراض‌های مردمی باشد.

اخبار بین الملل-کارشناسان معتقدند با توجه به ادامه نارضایتی‌ها از سیاست‌های دولت سباستین پینرا رئیس‌جمهوری شیلی و تداوم نابرابری‌های اجتماعی در این کشور، معترضان در شیلی منتظر لغو تدابیر محدودکننده فعالیت‌های اجتماعی هستند تا بار دیگر با حضور در خیابان‌ها، اعتراض خود را اعلام کنند.

ناآرامی‌های اخیر شیلی از ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹میلادی(۲۶ مهر ۹۸) در اعتراض به افزایش بهای بلیت مترو آغاز و به تدریج به مخالفت با وضعیت اقتصادی در کشور منتهی شد که پیامد آن غارتگری، آتش‌افروزی و درگیری‌های روزانه بین معترضان و نیروهای پلیس بود. معترضان به دستمزدهای پایین، هزینه‌های بالای بخش آموزش و بهداشت و شکاف عمیق بین فقیر و غنی در کشوری اعتراض دارند که از نظر سیاسی و اقتصادی تحت سلطه چند خانواده قدیمی و نخبه است. این بدترین بحران سیاسی شیلی در سه دهه اخیر محسوب می‌شود.

براساس آمارهای اعلام شده تا پیش از آغاز سال ۲۰۲۰، سه هزار و ۳۵۷ نفر در اعتراض های شیلی زخمی شدند. به دنبال تداوم اعتراض‌ها در شیلی، رئیس جمهوری این کشور با برگزاری همه‌پرسی درباره تغییر قانون اساسی این کشور موافقت کرد.

پاتریشیا زاپاتا یک وکیل عضو حزب دموکرات مسیحی مخالف در این زمینه گفت: مشکلات در شیلی همچنان باقی است.

با توجه به شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های اجتماعی در شیلی، اوضاع این کشور به دنبال ناآرامی‌های خیابانی چند ماه گذشته آرام شده اما تضمینی برای پایان یافتن اعتراض‌های مردمی در خیابان‌های شیلی وجود ندارد و احتمال آغاز دوباره این ناآرامی‌ها پس از لغو محدودیت‌های اجتماعی هست.

خوان پابلو لونا استاد دانشگاه علوم سیاسی در دانشگاه شیلی نیز گفت: ما عملا در یک وقفه اعتراض‌ها قرار گرفته‌ایم و این ظرفیت وجود دارد که پس از عادی شدن اوضاع پس از شیوع کرونا، دوباره شاهد ناآرامی‌ها در شیلی باشیم.

پاتریشیا زاپاتا همچنین در ادامه تصریح کرد: آینده سیاسی سباستین پینرا در شیلی نامشخص است. نمی‌دانم او چگونه می‌خواهد نظر اکثریت و اعتماد مردم را بار دیگر بدست بیاورد.

درست است که محبوبیت رئیس‌جمهوری شیلی پس از اعلام برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی اندکی افزایش یافته اما وی همچنان با احتمال مواجهه با اعتراض‌های مردمی روبرو است.

با توجه به رکود اقتصادی احتمالی شیلی ناشی از پیامد شیوع کرونا، این احتمال وجود دارد که شیلی دوران پساکرونا را با تداوم ناآرامی‌های معترضان تجربه کند.

تاکنون ۹۲۵۲ نفر در شیلی به کرونا مبتلا شده اند که ۱۱۶ فوتی داشته است.