توزیع کیت‌های تقلبی تشخیص کرونا

مسئول هماهنگی ستاد ملی غربالگری کرونا (کووید-۱۹) انگلیس با صدور بیانیه‌ای درباره کیت‌های تقلبی و تائید نشده آنتی‌بادی این ویروس در بازار هشدار داد.

اخبار بین الملل-«جان نیوتن» در این بیانیه که روز شنبه یک نسخه آن در تارنمای وزارت بهداشت انگلیس منتشر شده، عنوان کرد که کیت‌های ‌آنتی‌بادی برای تشخیص ابتلای افراد به کرونا و بخش کلیدی راهبرد دولت‌ها برای مقابله با این ویروس است.

وی با این حال تصریح کرد که تاکنون هیچ کشوری در دنیا از جمله انگلیس از کیت‌های آنتی بادی قابل اعتماد برخوردار نیست.

مسئول هماهنگی ستاد ملی غربالگری انگلیس هشدار داد که مصرف کیت‌های تائید نشده می‌تواند گمراه کننده باشد و به طور بالقوه جان مصرف کننده و اطرافیان او را به خطر بیندازد.

نیوتن افزود که دولت انگلیس با تعدادی از شرکت‌های تولید کننده کیت‌ّای آنتی بادی همکاری داشته و مشغول بررسی میزان اثربخشی آنهاست. وی عنوان کرد که تاکنون هیچ یک از کیت‌های آنتی‌بادی از مرحله راستی آزمایی عبور نکرده و به دقت لازم را ندارند که برای مصرف همگان ارائه شود.

وی بر همین اساس توصیه کرد که تا زمان تولید کیت‌های تائید شده، مردم فاصله ایمنی را رعایت کرده و طبق دستورالعمل دولت در خانه بمانند. 

دولت انگلیس ۴ فروردین گذشته با اعلام وضعیت اضطراری، مقررات منع رفت‌وآمد را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به اجرا گذاشت. بر این اساس تمام مدارس، رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها، سالن‌های اجتماعات، کتابخانه‌ها و اماکن عمومی به غیر از مشاغل کلیدی تعطیل شد. وزیر امور خارجه انگلیس پنجشنبه گذشته با اشاره به اینکه آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا رو به افزایش است، مهلت شرایط قرنطینه را به مدت سه هفته دیگر تمدید کرد. 

هم زمان وزیر تجارت انگلیس دیروز (جمعه) از تشکیل گروه ویژه‌ برای سرعت بخشیدن به روند کشف واکسن کرونا (کووید-۱۹) خبر داد.

«الوک شارما» در کنفرانس خبری روزانه دولت افزود که گروه ویژه متشکل از نمایندگان دولت، صنایع، محققان، دانشگاهیان و نهادهای ناظر تلاش خواهند کرد تا «هرچه سریع‌تر واکسن کرونا ساخته و در اختیار مردم قرار گیرد.»

محققان انگلیسی از زمان شیوع کرونا، اقدامات مقدماتی برای ساخت واکسن این ویروس را آغاز کرده‌ و مدعی تولید آن تا فصل پائیز شده‌اند.

«پارتیک والانس» مشاور علمی می‌گوید فرآیند تولید واکسن پیچیده و زمان بر است و هرگز شرایطی پیش نخواهد آمد که بتوان ادعا کرد واکسن کرونا ساخته شده است.