کرونا و خسارت کلان شرکت های هواپیمایی

تازه ترین داده ها حاکی است شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بخش های گردشگری چین ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در سه ماهه اول سال جاری میلادی به صنعت هواپیمایی این کشور آسیب رسانده است.

اخبار بین الملل-گزارش ها حاکی است که میزان سفرهای هوایی در چین در این مدت ۵۳.۹ درصد در مقایسه با دوره مشابه کاهش یافته است برای همین خطوط هوایی چین درصدد هستند برای روزها و هفته های آینده و ایام تعطیلات، پروازهایی را برای مناطقی در نظر گیرند که تدابیر قرنطینه در آنها وجود ندارد.

خطوط هواپیمایی چین و شرکت های مسافرتی امیدوارند در تعطیلات های آتی بتوانند این خسارات بزرگ اقتصادی را تا اندازه ای جبران کنند و پروازهایی برای شهرهای گردشگری و مناطق با محدودیت کمتر در نظر گرفته اند.

چین از یک ماه قبل پروازهای خود را متوقف کرد و به هر خط هوایی اعلام کرد فقط می تواند یک پرواز بین المللی در هفته داشته باشد.

از هم اکنون شرکت های مسافرتی و خدمات گردشگری در چین به تعطیلات یک هفتگی روز کارگر چشم دوخته اند که از اولین روز ماه می آغاز می شود.

درآمد صنعت گردشگری چین در سال ۲۰۱۶ میلادی به سه هزار ۹۰۰ میلیارد یوان (هر دلار معادل ۶.۷ یوان) رسید که پیش بینی مسئولان گردشگری چین برای سال ۲۰۲۰ میلادی، نزدیک به هفت هزار میلیارد یوان بود اما به نظر می رسد با توجه به شیوع کرونا این رقم دور از واقعیت باشد.

بر اساس برنامه پنج ساله دولت چین، صنعت گردشگری در آینده یکی از اصلی ترین محرکه های اقتصادی چین به جای صادرات و سرمایه گذاری خواهد بود گزارش شده است که میزان سرمایه گذاری برای رشد این صنعت تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۲ هزار میلیارد یوان رسیده است به طوری که ۱۲ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی چین از صنعت گردشگری بوده است.

شیوع ویروس کرونا معروف به « کووید ۱۹ » برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین بعد از انجام یک سری تحقیقات، در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا تا صبح امروز جمعه در سراسر جهان، به دو میلیون و ۲۵۰ هزار نفر رسیده که ۱۵۴ هزار و ۲۷۶ تن آنها فوت شده و ۵۷۲ هزار و ۱۰۰ نفر بهبود یافته و بقیه همچنان با این بیماری درگیر هستند.  

در چین نیز تا کنون ۸۲ هزار و ۷۱۹ تن به بیماری کرونا مبتلا شده و شمار جان باختگان هم بعد از اصلاح آمارهای ووهان به چهار هزار و ۶۳۲ تن افزایش یافته است در عین حال آمارها حاکی است تا امروز یک هزار و ۱۷ بیمار «ناقل خاموش» نیز تحت نظارت پزشکی قرار دارند.

همچنین با بهبود ۵۰ بیمار دیگر در شبانه روز گذشته گذشته، شمار کل درمان شدگان در این کشور هم به ۷۷ هزار و ۲۹ تن رسیده است.