صحبت های ترامپ به درگیری داخلی آمریکا منجر می شود

وقتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در توئیتر «فریاد می‌زند» و از ساکنان ایالت ویرجینیا می‌خواهد این ایالت را آزاد کنند و دومین اصلاح در قانون اساسی آمریکا را نجات دهند، زیرا ویرجینیا «تحت محاصره» است، اینگونه به نظر می‌رسد که «فردی به تیراندازی جمعی تهدید می‌کند» و این کار طبیعی است. دومین اصلاح، که ترامپ دیروز آن را «بزرگ» توصیف کرد سال ۱۷۹۱ صورت گرفت و این حق را به شهروندان داد که برای دفاع از خود و حفظ امنیت شخصی، سلاح همراه داشته باشند.

اخبار بین الملل-فرمانداران سه ایالتی که ترامپ در توئیت‌های خود آزادی آن‌ها را خواستار شد به حزب دموکرات وابسته هستند و از ساکنان خواسته‌اند در خانه بمانند. ترامپ به این مسئله توجه ندارد که صحبت هایش ممکن است به درگیری داخلی منجر شود، زیرا او بیماری کووید ۱۹ را فقط مانعی در برابر خود می‌بیند که اجازه نمی‌دهد تبلیغات ریاست جمهوری او را کامل کند و مانع از تحقق رشد اقتصادی می‌شود. توئیت‌های او فقط دعوت برای مقابله با تدابیر قرنطینه‌ای است حتی اگر به حمل سلاح منجر شود. ترامپ مردم را به سمت یک جنگ داخلی واقعی می‌کشاند. پیشتر سیاست خارجی آمریکا این بود، اما اکنون این سیاست در داخل نیز جای پایی برای خود ایجاد کرده است.

در ایالت‌هایی که ترامپ از آن‌ها نام برد یعنی مینه سوتا، میشیگان و ویرجینیا (ایالت‌هایی که ترامپ تلاش دارد رای مردم را از آن خود کند)، تظاهرکنندگان این هفته توصیه‌های مبنی بر ماندن در خانه را نقض کردند و با راه انداختن تظاهرات از فرمانداران خود خواستند فعالیت اقتصادی را از سرگیری کنند.

در سنت پال مینه سوتا صد‌ها نفر روز جمعه در تظاهراتی شعار «مینه سوتا را آزاد کنید» سر دادند و مقابل منزل تیم وولز فرماندار این ایالت تجمع کردند. تیم وولز گفت: «مسئولیت من در درجه اول حمایت از ساکنان است. اگر فردا بازگشت به کار ممکن باشد این کار را خواهیم کرد».

بیشتر بخوانید|فرماندار واشنگتن: ترامپ مردم را به عصیان‌گری تحریک می‌کند

اما در لانسینگ مرکز ایالت میشیگان حدود سه هزار نفر چهارشنبه گذشته تجمع کردند و برخی از آن‌ها هم مسلح بودند و برخی نیز پلاکارد‌هایی در حمایت از ترامپ در دست داشتند. فرماندار این ایالت به تجمع‌کنندگان پاسخ داد امیدوار است توئیت‌های ترامپ به اعتراض‌های بیشتر منجر نشود.

همین مسئله در ویرجینیا نیز تکرار شد. رالف نورتام فرماندار این ایالت گفت فرصت آن را ندارد که وارد جنگ‌های توئیتری شود و منظورش ترامپ بود که از صفحه شخصی خود برای راه انداختن تبلیغات علیه مخالفانش استفاده می‌کند. فرماندار ویرجینیا افزود: تیم من و خودم وارد جنگی بیولوژیک علیه ویروس کرونا شده‌ایم.

جی انسلی، فرماندار واشنگتن، نیز به نوبه خود خشمش را از توئیت‌های ترامپ نشان داد، زیرا به گفته او این توئیت‌ها «به ارتکاب اقدامات خطرناک و غیرقانونی تشویق می‌کند و ترامپ میلیون‌ها نفر را در برابر خطر ابتلا به کووید ۱۹ قرار می‌دهد»

الاخبار در ادامه نوشت: مسئله خطرناک در درخواست ترامپ از مردم برای شورش و حمل سلاح، همزمانی این مسئله با افزایش فروش سلاح است. رسانه‌های داخلی اعلام کردند از زمان شیوع کرونا شهروندان آمریکایی به سرعت به سمت انبار‌های اسلحه رفتند و طی ماه مارس فروش اسلحه در آمریکا استثنایی بود. رسانه‌ها امروز اعلام کردند پلیس فلوریدا فردی را بازداشت کرد که در فیس‌بوک خود به تیراندازی جمعی در یکی از مراکز تجاری تهدید کرده بود، زیرا معتقد بود بسیاری مشتریان این مرکز تجاری به زدن ماسک پایبند نیستند.

پلیس بیانیه‌ای منتشر و در آن اشاره کرد: این تهدید‌ها هیچ توجیهی ندارد. مسئله شوخی نیست و تهدیدی است که همواره آن را جدی گرفته‌ایم و هرکس این کار را انجام دهد به زندان خواهد رفت. گفته می‌شود در ایالت فلوریدا بیشتر از سایر ایالت‌های آمریکا، به قانون حمل سلاح بی‌توجهی می‌شود.

این روزنامه لبنانی در انتها نوشت: ترامپ به سوء استفاده از کرونا ادامه می‌دهد تا با رای‌دهندگان حامی خود همسو شود.