اعزام هیأت به غزه برای مذاکرات صلح گروه های سیاسی

یک مقام مسئول در جنبش فتح فلسطین، گفت که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان آماده اعزام یک هیأت به غزه برای مذاکرات آشتی با حماس و سایر گروه‌ها سیاسی است.

اخبار بین الملل-در پی اظهارات روز گذشته (شنبه - ۱۸ آوریل) «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس که خطاب به تشکیلات خودگردان تصریح کرد، زمان آن رسیده که اختلافات داخلی پایان داده شود و آمریکا هرگز چیزی به فلسطین نخواهد داد، «روحی فتوح» عضو کمیته مرکزی جنبش فتح طی بیانیه‌ای واکنش نشان داد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی  اعلام کرد: اکنون با کمال اطمینان اعلام می‌کنم که با وجود [محدودیت‌ها] و وضعیت هشدار در سایه شیوع ویروس کرونا، رئیس تشکیلات خودگردان آماده اعزام یک هیأت از جنبش فتح به غزه است. در صورتی که برای این امر، من مامور شوم، شخصا اعلام می‌کنم که آماده اجرای این دستورم و وحدت ملی فراتر از هر امری است.

فوریه گذشته، یک هیأت از جنبش فتح به نوار غزه سفر کرد و با رهبران گروه‌های مختلف سیاسی به استثنای جنبش حماس در این منطقه دیدار کرد.

فتوح درباره این سفر گفت: ما در آن زمان تماس‌هایی با جنبش حماس برقرار کردیم تا دیدارهایی صورت گیرد اما ناگهان با چند گزینه مقابل خود مواجه شدیم که می‌بایست به ترتیب آنها را می‌پذیرفتیم.

وی توضیح داد که حماس خواستار نشست فراگیر با حضور گروه‌ها و سازمان‌ها و شخصیت‌های مختلف و دیدار پنج‌جانبه با دیگر گروه‌های فلسطینی،  پیش از دیدار دوجانبه میان فتح و حماس بود.

جنبش‌های فتح و حماس از سال ۲۰۰۷ توافقنامه‌هایی را با هدف تحقق آشتی ملی امضا کرده‌اند؛ توافقنامه‌هایی که تحت نظارت کشورهای عربی امضا شده و به دلیل برخی موانع اجرایی نشده است.

در پی رونمایی از طرح دونالد ترامپ موسوم به «معامله قرن»، عباس از تمایل خود برای برگزار مذاکرت با رهبران حماس با هدف پایان اختلافات با جنبش فتح سخن به میان آورد و حتی یک مقام مسؤول در تشکیلات خودگردان فلسطین ادعا کرد که رئیس تشکیلات خودگردان تمایل داده به نوار غزه سفر کند اما نگران است که رژیم صهیونیستی اجازه بازگشت او به کرانه باختری را ندهد.

اسماعیل هنیه دیروز گفت که حماس هر گزینه‌ای که تشکیلات خودگردان آن را قبول کند، می‌پذیرد خواه انتخابات باشد یا برگزاری شورای ملی یا تشکیل دولت وحدت ملی یا ترتیب دادن چارچوب رهبری موقت.

وی آشتی ملی را یک گزینه راهبردی خواند که تحقق آن نیاز به توافقنامه جدید ندارد بلکه تنها باید توافق‌های قبلی اجرایی شود.