آمریکا عراق را تهدید به حمله کرده است

فرانسه به نقل از یک مقام ارشد عراقی گزارش داد که واشنگتن پس از حملات خمپاره‌ای به پایگاه‌های آمریکا ، عراق را تهدید به حمله همزمان به ۱۲۰ نقطه در این کشور کرده است.

اخبار بین الملل-فرانسه بامداد دوشنبه در گزارشی با اشاره به حملاتی که در ماه‌های گذشته به پایگاه‌های آمریکایی در عراق انجام شد، نوشت: پس از آخرین حمله کاتیوشا به تاسیسات آمریکایی در عراق در ماه مارس، ایالات متحده طرح بمباران بی‌سابقه‌ای را آغاز کرد و گروه‌های مخالف آمریکا در عراق تهدید به کشتن سفیران غربی کردند.

براساس این گزارش، پنتاگون ماه گذشته میلادی طراحی نقشه‌هایی را برای یک حمله گسترده علیه نیروهای مقاومت  - به ویژه کتائب حزب الله - در عراق آغاز کرد. یک مقام ارشد عراقی در این زمینه گفت: واشنگتن به ما گفت اگر آمریکایی‌های بیشتری در عراق کشته شوند، همزمان به ۱۲۰ نقطه حمله خواهیم کرد.

«پت وایت» یکی از فرماندهان ارشد ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا ابراز نگرانی کرد که چنین حمله‌ای ممکن است شرایط را از کنترل خارج کند. او در نامه‌ای به فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا نوشت که نگران است گروه‌هایی که هدف قرار می‌گیرند، پاسخ دهند و جان هزاران سرباز ائتلاف را در خطر جدی قرار دهند.

دیپلمات‌هایی از دو کشور عضو ائتلاف بین‌المللی به خبرگزاری فرانسه گفتن که نیروهای خارج از ائتلاف بین‌المللی در عراق نگران هستند که بمباران ارتش آمریکا باعث کشته شدن غیرنظامیان شده یا بغداد را مجبور به اخراج دایمی نیروهای خارجی کند.

سه دیپلمات غربی در این باره گفتند که این نقشه آمریکا فعلا کنار گذاشته شده چرا که ایالات متحده سرگرم مقابله با شیوع کرونا در این کشور است، اما یکی از آن‌ها به خبرگزاری فرانسه گفت در صورتی که حمله دیگری روی دهد، همه این مسایل دوباره به جریان خواهند افتاد.

مقامات نظامی آمریکا هفته گذشته اعلام کردند، سامانه دفاعی پاتریوت و ۲ سامانه موشک‌های کوتاه برد در پایگاه هوایی عین الاسد و پایگاه نظامی اربیل نصب شده است.

مسوولان آمریکایی اعلام کردند، ایالات متحده در ماه‌های اخیر برای آن چه حمایت از نیروهای خود در پایگاه‌هایش در عراق خوانده است، اقدام به انتقال سامانه موشکی به این کشور کرد.

 عین الاسد، همان پایگاهی است که ۱۸ دی ماه  و در پاسخ به اقدام تروریستی روز  ۱۳ دی دولت ترامپ که منجر به شهادت سردار سلیمانی شد، هدف ۱۳فروند موشک بالستیک سپاه پاسداران قرار گرفت و در جریان آن بیش از ۱۰۰ نظامی آمریکایی دچار مشکلات شدید مغزی شدند.

عین الاسد که از پایگاه‌های نیروهای مسلح عراق و آمریکا به شمار می‌رود، در زمان صدام حسین «قادسیه» نام داشت و ساخت آن به پایان دههٔ ۱۹۷۰ و اوایل ۱۹۸۰ میلادی بازمی‌گردد که پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، این پایگاه در اختیار نیروهای آمریکایی قرار گرفت.