اجماع جریان‌های سیاسی و نمایندگان بر سر تصویب کابینه الکاظمی

«بشیر الحداد» نائب رئیس پارلمان عراق تاکید کرد که مذاکرات «مصطفی الکاظمی» مامور تشکیل کابینه عراق که در دو روز گذشته آغاز شده است به شکلی روان و هموار جریان دارد.

اخبار بین الملل-این مقام پارلمانی عراق تصریح کرد: «طرف‌های سیاسی از روند مذاکرات ابراز رضایت کردند و در سطوح پارلمانی و سیاسی (اعضای پارلمان و جریان‌های سیاسی) بر سر تصویب کابینه الکاظمی اجماع نظر حاصل شده است».

وی با بیان اینکه کُردها هیچ پیش شرطی برای مذاکره با الکاظمی وضع نکردند، افزود: «مامور تشکیل کابینه به قانون اساسی و تضمین حقوق منطقه کردستان عراق و توافقات اربیل با دولت عادل عبدالمهدی متعهد است و گفت‌وگوهای خود را با دولت فعلی با هدف موفقیت آن ادامه دارد».

پیش از این بحث‌هایی مطرح شده بود مبنی بر اینکه توافق رهبران جریان‌های سیاسی عراق با نامزدی الکاظمی برای نخست وزیری عراق و تشکیل کابینه وی به معنای موافقت اعضای پارلمان با او نیست.

«طه امین» عضو فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان عراق هم به شکلی اظهارات نائب رئیس پارلمان عراق را تایید کرد و گفت که پارلمان روز پنجشنبه این هفته به دولت الکاظمی رای خواهد داد.

وی افزود: «الکاظمی رایزنی‌های رسمی خود را با طرف‌های سیاسی برای مشخص کردن نامزدهای وزارتخانه طی این هفته پیش می‌برد و به زودی هم برای بررسی ترکیب کابینه عازم منطقه کردستان عراق می‌شود».

امین گفت: «بر اساس داده‌های ما پارلمان روز پنجشنبه یا اول هفته آتی برای رای دهی به کابینه الکاظمی تشکیل می‌شود».

او گفت: «آنچه باقی مانده یکسره شدن اسامی نامزدهای تصدی وزارتخانه‌هاست وگرنه بحث درباره سهم جریان‌های سیاسی از وزارتخانه‌ها پایان یافته و سهم هر طرف سیاسی مشخص شده است».

او در اظهاراتی خبری تاکید کرد: «ترکیب کابینه الکاظمی مشخص شده است، این کابینه از 22 کرسی تشکیل شده که 11 کرسی به شیعیان، 6 کرسی به اهل تسنن، 5 کرسی به کُردها تعلق خواهد گرفت و سه نامزد برای تصدی هر وزارتخانه مشخص شده است».