بررسی سقوط بی‌سابقه قیمت نفت آمریکا

از ظهر روز دوشنبه خبر‌هایی مبنی بر سقوط قیمت نفت خام در آمریکا به گوش می‌رسید. در عصر روز دوشنبه این سیر نزولی قیمت ضمن ادامه پیدا کردن، به صفر رسید و کمی بعد خبر رسید که بهای نفت خام آمریکا صفر شده است!

اخبار بین الملل- بلومبرگ طی گزارشی به اتفاق بی‌نظیر رخ داده و عوامل آن پرداخته است. در این گزارش تاکید شده که به دلیل عدم خرید نفت خام همانند شرایط قبل از همه گیری کرونا و به دلیل تعطیلی مراکز صنعتی و تجاری، مقادیر زیادی از بشکه‌های نفت تولیدکنندگان در مراکز ذخایر آن‌ها باقی مانده است.

از سویی دیگر، تولید نفت خام در آمریکا همچنان ادامه دارد. در نتیجه فضای ذخیره‌سازی این مقادیرِ بسیار زیاد نفتی که روی دست تولیدکنندگان مانده، به چالش تبدیل شده و بنابراین در شرایط فعلی تولیدکنندگان با پرداخت مبالغی، بشکه‌های مملو از نفت خام را از مخازن خود خارج می‌کنند. این اقدام هم به این دلیل انجام می‌شود که تولیدکنندگان نفت می‌خواهند تعطیلی میادین نفتی خود را به تعویق بیاندازند.

در این گزارش ضمن تاکید بر این نکته که این بحران از سال ۱۹۴۶ تاکنون بی‌سابقه بوده است، اذعان شده که منفی شدن قیمت نفت نشان می‌دهد که تا چه اندازه فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی آمریکا با رکود مواجه شده است.

گفتنی است، در پی شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان تقاضای نفت در پی تعطیلی فعالیت‌های تجاری شدیدا کاهش یافته و از سویی دیگر تولیدکنندگان نفت در آمریکا تاکنون نتوانسته‌اند در رابطه با کاهش میزان تولیدات خود به توافقی دست یابند. همین مسئله چالش جدی‌ای را در موضوع ذخیره نفت تولید شده در آمریکا ایجاد کرده است.