از سرگیری فروش تسلیحات به متجاوزان سعودی توسط کشورهای غربی

وزارت امورخارجه دولت یمن در صنعا اقدام برخی کشورهای غربی در از سرگیری فروش و صادرات تسلیحات به کشورهای عضو ائتلاف متجاوز به رهبری سعودی به بهانه شرایط اقتصادی پیش آمده به خاطر شیوع ویروس کرونا« کووید 19» را محکوم کرد و این در حالی است که ائتلاف سعودی بارها آتش بس را نقض کرده است.

اخبار بین الملل-وزارت امور خارجه دولت یمن در صنعا، دوشنبه شب در بیانیه‌ای تاکید کرد که بهانه شیوع کرونا برای از سرگیری صادرات سلاح برای ائتلاف سعودی، دروغین بودن درخواست‌های این کشورها برای برقراری صلح و توقف جنگ در یمن را برملا کرد.

« این اقدام تأسف‌برانگیز توسط کشورهایی صورت گرفته که دارای روابطی تاریخی با یمن بوده و مواضعی متعادل در قبال تجاوز تحمیلی شش ساله علیه یمن اتخاذ کرده‌اند».

در ادامه، دولت صنعا از این کشورها خواسته در تصمیمات خود که در تعارض با ارزش‌ها، و منشورهای بین‌المللی و نیز تلاش‌های صورت ‌گرفته برای برقراری صلح در یمن است، تجدیدنظر کنند.

وزارت خارجه یمن اظهار کرد:راه مقابله با شرایط اقتصادی بوجود آمده در اثر شیوع کرونا ، فروش سلاح به کشورهایی که جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در یمن مرتکب می‌شوند، نیست بلکه این کار با یکپارچه شدن تلاش‌های جامعه جهانی برای پایان درگیری در جهان و همکاری برای مهار این ویروس امکان پذیر است.

وزارت خارجه یمن در پایان از پارلمان‌ها، سازمان‌های حقوقی و فعالان در این کشورها خواست دولت‌های متبوع‌شان را به خاطر ازسرگیری فروش تسلیحات به کشورهای متجاوز ائتلاف تحت رهبری سعودی زیر فشار قرار دهند.

دولت کانادا ۲۲ فروردین ماه اعلام کرد که مذاکرات قرارداد فروش خودروهای زرهی به عربستان به ارزش ۱۴ میلیارد دلار از سر گرفته شده است.