امضای توافقنامه تشکیل دولت فوق‌العاده فراگیر توسط گانتس و نتانیاهو

در متن توافق دست یافته شده با تضمین احزاب حریدیم "شاس" و "یهدوت هتوراة" با تشکیل کابینه وزارتی محدود برای مقابله با چالش‌های کرونا به ریاست مشترک بنی گانتس، رئیس ائتلاف آبی - سفید و بنیامین نتانیاهو ،‌ نخست‌وزیر موقت اسرائیل و با مشارکت وزیران مربوطه موافقت شده است.

اخبار بین الملل- براساس ائتلاف دولت فوق‌العاده پست‌ها و عضویت در آن به طور مساوی بین لیکود و ائتلاف آبی - سفید در کابینه وزارتی کوچک ویژه امور سیاسی و امنیتی و کابینه وزارتی کوچک ویژه مسائل اجتماعی و اقتصادی تقسیم خواهد شد.

این توافق که با مخالفت لیست راست‌گرای جدید به ریاست نفتالی بنت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روبه‌رو شده اجرای توافق نوبتی بودن قدرت را براساس بندی در این توافق تضمین می‌کند. در این بند به این موضوع اشاره شده که در جریان رای گیری کنست (پارلمان اسرائیل) درباره دولت فوق‌العاده فراگیر به نتانیاهو اجازه دادهع خواهد شد اول نخست وزیر باشد، رای گیری درباره نخست وزیری گانتس هم انجام می‌گیرد و براساس این توافق گانتس اکتبر ۲۰۲۱ ریاست کابینه را به دست می‌گیرد.

این توافق همچنین یک شبکه امنیتی و ثبات برای دولت فوق‌العاده به مدت دست‌کم شش ماه تا زمانی که ائتلاف احزاب راست‌گرا (شش کرسی) به آن نپیوندند، ایجاد می‌کند و دولت نتانیاهو دست‌کم از حمایت ۶۸ عضو کنست و نهایتا حمایت ۷۴  عضو برخوردار خواهد شد.

در توافق مذکور در عین حال تاکید شده در صورت انحلال کنست قبل از چرخش قدرت، گانتس نخست‌وزیر خواهد شد و اگر دادگاه عالی نتانیاهو را از منصبش عزل کند توافقنامه چرخش قدرت اجرا نخواهد شد و در آن زمان انتخابات دیگری برگزار خواهد شد.

براساس این توافق، ائتلاف آبی - سفید ۱۶ پست وزارتی را به دست می‌آورد.

به گزارش شبکه هفت اسرائیل ، ارتش، دادگستری، مهاجرت، فرهنگ و ورزش،‌ رفاه، اقتصاد، ارتباطات، کشاورزی، امور استراتژیک، گردشگری، برابری اجتماعی در اختیار این ائتلاف خواهد و در مقابل پست‌های امنیت داخلی، دارایی، حمل و نقل، مسکن، آموزش، محیط زیست، انرژی، پرونده قدس و دیگر پست‌های کوچک در اختیار لیکود خواهد بود.

به محض امضای توافق گانتس در توییتر نوشت: جلوی انتخابات چهارم را گرفتیم. ما دموکراسی را حفظ خواهیم کرد، با کرونا خواهیم جنگید و اکنون دولت فوق‌العاده فراگیر شکل گرفت.

نتانیاهو نیز فورا با رهبران ائتلاف احزاب راست‌گرا تماس گرفت و این توافق را به آنها اطلاع داد.

رژیم صهیونیستی بیش از یک سال در پی بی‌نتیجه ماندن دو دور انتخابات سراسری آوریل و سپتامبر گذشته و عدم دستیابی به توافق بین احزاب برای تشکیل دولت و نیز برگزاری انتخابات سوم در دوم مارس شاهد بحران سیاسی خفقان آوری بوده است.