حبس در خانه‌های اشباح مجازات ناقضان قرنطینه!

یک سیاستمدار اندونزیایی راه حل جدیدی را برای مجازات ناقضان قوانین محدودیت رفت و آمد برای مقابله با شیوع کروناویروس ابداع کرده است: بازداشت آنها در "خانه‌های تسخیر شده".

اخبار بین الملل-کاسدینار آنتونگ یونی سوکوواتی، فرماندار منطقه سراجن در حوزه جزیره جاوه طرحی را اجرا کرده که بر اساس آن کسانی که به قوانین قرنطینه اجباری با هدف مقابله با شیوع کرونا در این کشور بی اعتنایی کنند، در داخل خانه‌های متروکه‌ای که از نظر مردم توسط اشباح تسخیر شده‌اند، در بازداشت قرار خواهند گرفت.

سوکوواتی هشدار داده بسیاری از کسانی که به جزیره پرجمعیت جاوه اندونزی سفر می‌کنند، بعد از ورود به آنجا به دستورات مقام‌ها برای در قرنطینه قرار گرفتن برای دست کم دو هفته بی اعتنایی می‌کنند. به همین دلیل این فرماندار منطقه سراجن تصمیم به بهره برداری از خرافات‌ و ترس‌های مردم محلی به منظور مجازات ناقضان قوانین قرنطینه اجباری گرفته است. سوکوواتی به خبرگزاری فرانسه گفت: اگر یک خانه خالی و تسخیرشده در روستا وجود دارد، پس  این افراد را داخل آنها کرده و در را روی آنها قفل کنید.

در همین حال از مردم روستاها خواسته شده خانه‌های متروکه را تبدیل به مراکز بازداشت موقت کنند. مردم محلی در این روستاها بر طبق خرافات برآمده از سنتهای فولکلور عمدتاً اعتقاد دارند این ساختمان‌ها در تسخیر ارواح هستند. هری سوسانتو که از جزیره سوماترا به جاوه رفته بعد از سرپیچی از قوانین قرنطینه اجباری در بازداشت قرار گرفت. او به خبرگزاری فرانسه گفت که این تجربه درسی ارزشمند را به او داد، هرچند که با هیچ روح و شبحی برخورد نداشته است. سوسانتو گفت: هر اتفاقی قرار است بیفتد می‌افتد، درسی که من یاد گرفتم این بود که این قوانین برای امنیت همه است.

اینکه بازی کردن با خرافات مردم می‌تواند استراتژی موفقی برای مهار شیوع کرونا ویروس باشد هنوز مشخص نشده است، با این حال عده‌ای دیگر نیز قبلا در جاوه تلاش کردند با استفاده از سنت‌های فولکلور محلی ساکنان را وادار به پیروی از قوانین مربوط به فاصله گذاری اجتماعی کنند. عده‌ای در ماه جاری میلادی در روستای کپوه واقع در جاوه خودشان را به شکل ارواح در آورده و در خیابان‌ها گشت‌زنی کردند تا مردم را برای وادار کردن به باقی ماندن در خانه بترسانند. همچنین یک گروه از جوانان محلی نیز با هماهنگی نیروهای پلیس شروع به گشتزنی در خیابان‌ها در ظاهر  اشباح که در فرهنگ محلی به اسم پوکونگ مشهور هستند، کردند. آنها با پودر صورت‌هایشان را به رنگ سفید در آوردند و با زغال دور چشمانشان را سیاه کردند. اعضای این گروه زمان گشت زنی در خیابان‌ها در سایه‌ها نیز پنهان می‌شدند و کسانی را که در خیابان قدم می‌زدند به شکل ناگهانی غافلگیر کرده و می‌ترساندند.

کشور ۲۷۰ میلیون نفری اندونزی تاکنون به ‌صورت نسبتاً خفیف با شیوع کرونا درگیر شده اما این نگرانی وجود دارد که این ویروس به سرعت در سراسر این کشور گسترش یابد. آمارهای جدید این کشور نشان می‌دهند که تا روز سه شنبه بالغ بر ۷ هزار و ۱۳۵ تن در این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند.