صبر راهکار شکست کرونا و دشمن صهیونیستی است

سید حسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان شامگاه چهارشنبه به مناسبت نزدیکی حلول ماه مبارک رمضان سخنرانی کرد.

اخبار سیاسی- سید حسن نصرالله در ابتدای سخنرانی خود، نزدیک شدن به شب‌‌های ماه مبارک رمضان را تبریک و تهنیت گفت و اظهار داشت که در ابتدای سخنرانی خود در مورد فضیلت ماه مبارک رمضان و ارزش این ایام در نزد خداوند و پیامبر (ص) سخنرانی خواهد کرد.

او با اشاره به روایاتی از نبی مکرّم اسلام و آیاتی از قرآن گفت که ماه مبارک رمضان ماهی است که در آن خیر و برکت وجود دارد و گناهان آمرزیده می‌شود.

سید حسن نصرالله گفت که ماه مبارک رمضان ماهی است که بندگان خداوند می‌توانند با بجا آوردن اعمال مستحب در کنار اعمال واجب، ثواب‌ و اجر اعمال خود را دوچندان کنند.

او از مسلمانان و مؤمنان خواست در ماه مبارک رمضان توجه ویژه‌ای به قرآن داشته باشند؛ چرا که تلاوت روزانه قرآن وقت زیادی از انسان را نمی‌گیرد و انسان با برنامه روزانه می‌تواند این کلام الهی را ختم کند.

سید حسن نصرالله گفت که خداوند در حدیث قدسی می‌فرماید که برای روزه‌گرفتن و اجر و پاداش می‌دهد. چرا که خداوند این فریضه را به خود نسبت داده و فرموده است: «روزه به من تعلق دارد و من برای آن، پاداش می‌دهم».

وی گفت که بر اساس تحقیقات انجام شده، روزه‌داری (چه برای یک ماه در نزد مسلمانان و چه برای سه روز) برای سلامت جسم و روح انسان مفید است و به انسان بردباری و صبر و استقامت را می‌آموزد.

روزه تمرین سالانه صبر است

سید حسن نصرالله گفت که روزه تمرین سالانه صبر است؛ با این عمل ما خود را برای رویارویی با مشکلات روحی و زندگی آماده می‌کنیم و هنگامی که خداوند در قرآن از مؤمنان سخن می‌گوید آن‌ها را در چندین جا، متصف به صبر می‌کند.

او به نقل از پیامبر (ص) حدیثی را نقل کرد که ایشان روزه‌ را سپری از آتش می‌دانند که با این سپر می‌تواند خود را از آتش جهنم رهانید.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه گفت: «همه می‌دانیم که رعایت موارد و توصیه‌های بهداشتی نیازمند صبر است... شکی نیست که موضوع سختی است همانطور که مسائل معیشتی و خورد و خوراک مردم سخت است و با صبر می‌توانیم بر ویروس کرونا غلبه کنیم. با صبر می‌توانیم بر دشمن اسرائیلی غلبه کنیم».

 

  سید حسن نصرالله گفت: «معنای صبر ایستادگی بدون فروپاشی است. عصبانی نشدن و کنترل خود است. روزه، تمرینی سالانه برای تمرین صبر است. صبر کلید پیروزی است».

اوضاع مقابله با کرونا در لبنان خوب است

سید حسن نصرالله گفت که اوضاع مقابله با شیوع کرونا در لبنان به لطف تلاش‌ها و اقدامات دولت و وزارت بهداشت و رعایت توصیه‌ها از سوی مردم خوب است و باید با صبر و استقامت، به مقررات و توصیه‌ها ادامه داد و کرونا را شکست داد.

او گفت که کسانی که به دنبال آمرزیده شدن گناهان خود هستند، به تهی‌دستان و افراد نیازمند کمک کنند و به روزه‌داران افطاری دهند ولو مقدار این افطاری کم و حتی ناچیز باشد.

سید حسن نصرالله گفت که با شیوع کرونا در خیلی از کشورها از جمله لبنان این نگرانی وجود دارد که ادامه شرایط منجر به قحطی و گرسنگی شود و بنابر این باید با تدبیر، امور معیشتی را مدیریت کرد.

در کمک‌رسانی و دست‌گیری، باید کرامت انسانی به دقت حفظ شود

او با بیان این که کمک برای هم‌نوع باید صرفاً برای رضایت الهی و تنها برای خداوند باشد، گفت که از امور و شروط لازمی که باید رعایت شود به هنگام کمک کردن به افراد نیازمند، باید کرامت افراد و خانواده‌هایی که به آن‌ها کمک می‌شود، حفظ شود».

سید حسن گفت که «من به دوستان و برادرانم توصیه مؤکّد می‌کنم از این گونه کارها به هیچ وجه نه فیلمی کنند و نه عکسی. هنگامی که کمک‌های مردمی یا غذا و یا هر چیزی که با هدف کمک به دیگران، به دست آن‌ها می‌رسد، نباید به هیچ وجه عکس و فیلمی تهیه شود».

وی ادامه داد: «حتی برخی از برادران می‌پرسند حتی برای نگه داشتن در آرشیو [هم عکس نگیریم]؟ می‌گویم حتی برای آرشیو هم عکس نگیرید. ما به آرشیو [این عکس‌ها و فیلم‌ها نیاز نداریم]. ولی شما می‌توانید در سالن، ورزشگاه و مجتمع [به هنگام تهیه اقلام و کمک‌های انسانی] از این موارد عکس و فیلم بگیرید و مشکلی ندارد حتی هنگامی که با کامیون حمل می‌شود ولی هنگامی که میخواهیم به آخرین مرحله (رساندن به دست محتاجین) برسیم و به دست خانواده‌ها برسانیم؛ اینجا دیگر به هیچ وجه ممکن، نیازی برای فیلم و عکس گرفتن نیست. این خانواده‌ها نباید هیچ لحظه‌ای احساس شرمندگی و خواری کنند».

او گفت که از واجب‌ترین امور در دین اسلام حفظ کرامت انسانی است و کمک‌ها و دست‌گیری‌ها نیز باید برای خداوند باشد نه چیز دیگر.

سید حسن نصرالله گفت که امسال به دلیل شیوع کرونا، اعمال مربوط به ماه مبارک رمضان در خانه‌ها برگزار شود. دبیرکل حزب‌الله لبنان امنیت غذایی را بسیار مهم دانست و گفت که دولت و جامعه هر دو در این زمینه مسئولیت دارند.