تحولات کرونایی در اروپا

 قاره سبز از جمله مناطقی در جهان است که تاثیر بالایی از شیوع کرونا گرفته، بحرانی که این قاره را تا حد زیادی تعطیل کرده است.

اخبار بین الملل-تازه ترین اطلاعات و اخبار حاکی است که ویروس کرونا علائم خفیف یا متوسطی را برای اکثر افراد ایجاد می کند.

برای برخی به ویژه سالمندان و افرادی با مشکلات سلامتی، این ویروس می تواند منجر به یک بیماری سخت و یا حتی مرگ شود.

زیان اقتصادی ناشی از بحران کرونا از جمله مواردی است که ذهن اکثر مردم جهان و اروپایی ها را به خود مشغول کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت اسپانیا به تازگی طرحی پیشنهادی برای متحدان خود در اتحادیه اروپا ارائه داد که به موجب آن از طریق تاسیس صندوق ترمیمی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد یورویی (۱.۶۳ تریلیون دلار) و تامین اعتبار مالی وام های دائمی، به کشورهای اروپایی در این زمینه کمک شود.

هزینه صندوق پیشنهادی اسپانیا با وام‌های دائمی پوشش داده شده از بودجه اتحادیه اروپا تامین می شود و کشورهای برخوردار روی آن به عنوان جابجایی پول و نه بدهی حساب می کنند. کمیسیون اروپا در قالب این طرح به عنوان وام گیرنده اصلی عمل می کند و از بودجه اتحادیه اروپا به عنوان آخرین راه برای تامین سرمایه وام های جدید استفاده می شود.

حال فرانسه می گوید از این طرح حمایت می کند؛ مشاور ریاست جمهوری فرانسه گفت که می توان در مورد شرایط این صندوق بحث و تبادل نظر کرد، اما باید موعد پرداخت وام های اعطایی طولانی مدت باشد.

وی که در آستانه نشست ویدئویی رهبران اتحادیه اروپا سخن می گفت، افزود که این صندوق پیشنهادی نباید صرفا وام صادر کند، بلکه همچنین به نقل و انتقالات بپردازد تا باعث انسجام و یکپارچگی بین کشورهای عضو شود.

بیمارستان صحرایی آلمان برای مداوای بیماران ایتالیایی

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد: «کاترینا پیئروت مانلی» قانونگذار منطقه ای برلین پیشنهاد داده است که یک بیمارستان صحرایی هزار تخت خوابی در پایتخت آلمان باید برای مداوای بیماران ایتالیایی مبتلا به کووید – ۱۹ مورد استفاده قرار گیرد.

وی یادآور شده که این اقدام، پیام همبستگی به ایتالیا می دهد، کشوری در اروپا که شدیدترین تاثیر را از شیوع کرونا متحمل شده است.

مانلی که عضو حزب سبزهای آلمان است، تاکید کرد که این پیشنهاد به تعداد افراد مبتلا در آلمان بستگی دارد.

حتی بدون این بیمارستان صحرایی که اواخر ماه جاری میلادی تکمیل می شود، تنها حدود یک چهارم از تخت های بیمارستانی موجود در برلین که برای بیماران مبتلا به کووید – ۱۹ کنار گذاشته شده، در حال حاضر مورد استفاده قرار گرفته است.

در حال حاضر، حدود ۵۰ هزار مورد ابتلا به کرونا در آلمان تائید شده است که حدود یک هزار و ۳۰۰ نفرشان در برلین هستند.

آلمان قبلا پذیرای بیش از ۲۰۰ بیمار مبتلا به کووید – ۱۹ از دیگر کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، فرانسه و هلند بوده است.

برقراری منطقه امن در بلژیک

بلژیک اعلام کرد: بحران کرونا حدود ۱۰ روز پیش به اوج خود رسید و این کشور اکنون وارد منطقه امن می شود، مشروط بر آنکه از شدت موارد احتیاطی و پیشگیرانه پزشکی که مانع شیوع کرونا شده است، کاسته نشود.

«استیون فن گوخت» سخنگوی مرکز بحران بلژیک گفت: خیلی خوب است که می بینیم پیک موارد مرگ و میر را پشت سر گذاشته ایم.

در مجموع، ۶ هزار و ۲۶۲ نفر در بلژیک براثر ابتلا به کرونا جان باخته اند. دلیل بالا بودن این رقم در بلژیک، اتخاذ تمهیدات آماری متفاوت از دیگر کشورها در این کشور است.

این کشور آمار دقیق فوتی ها در بیمارستان ها و آُسایشگاه ها را محاسبه می کند و حتی افرادی را که گمان می رود بر اثر ابتلا به کووید – ۱۹ فوت کرده باشند، محاسبه می کند، در حالی که حتی ممکن است این افراد تست کرونا نداده باشند.

دولت بلژیک روز جمعه برخی تمهیدات درنظر گرفته شده برای بازگشت این کشور ۱۱ میلیونی به وضعیت تقریبا عادی را اعلام می کند.

کمبود تجهیزات محافظتی برای کادر پزشکی انگلیس

یک فروند هواپیمای رویال ایر فورس حامل گان های جراحی مورد نیاز، در انگلیس به زمین نشست.

انگلیس با کمبود تجهیزات محافظتی حساس برای کادر پزشکی در بحبوحه شیوع کرونا دست به گریبان است.

این کشور می کوشد تا تجهیزات محافظتی شخصی را به دست پزشکان خط مقدم برساند. پزشکان انگلیسی ابراز نگرانی کرده اند که جانشان را به خاطر نبود تجهیزات مناسب، به خطر می اندازند.

براساس اعلام «هلن واتلی» وزیر بهداشت انگلیس، تاکنون ۶۱ تن از اعضای سرویس ملی بهداشت این کشور بر اثر ابتلا به کووید – ۱۹ جان باخته اند.

رونق بازارهای صربستان پس از عبور از کرونا

مقام های صربستان اجازه بازگشایی مراکز روباز این کشور را پس از عبور از بحران کرونا صادر کردند و دستفروشان میوه، سبزیجات و مواد لبنی به بازارهای صربستان بازگشتند.

فروشندگان با زدن ماسک و پوشیدن دستکش، محصولاتشان را روی غرفه ها قرار دادند.

برپایی این بازارها در پایتخت صربستان، بسیار عمومیت دارد و بسیاری شان در سراسر این شهر ۲ میلیون نفره پراکنده است.

همچنین در دیگر نقاط شهر با کاسته شدن از شدت محدودیت های قرنطینه، مغازه های کتابفروشی و فروشگاه های ابزار تکنیکی بازگشایی شده اند.

مقام های صربستان منع رفت و آمد روزانه را به میزان یک ساعت کاهش داده اند و افراد بالای ۶۵ سال اجازه دارند سه بار در هفته پیاده روی کنند.

به سالمندان در صربستان از بیش از یک ماه قبل دستور داده شده است در خانه بمانند. این کشور واقع در منطقه بالکان، سخت ترین مقررات کرونایی را به اجرا گذاشته است.

تاکنون ۶ هزار و ۸۹۰ مورد ابتلا به کرونا در صربستان گزارش شده و ۱۳۰ نفر از مبتلایان در این کشور فوت کرده اند.