الحاق کرانه باختری به اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم

اتحادیه اروپا عصر امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی نقض قوانین بین‌المللی است.

اخبار بین الملل- اتحادیه اروپا اعلام کرد اسرائیل را طبق مرز‌های ۱۹۶۷ به رسمیت می‌شناسد که در آن حاکمیت اسرائیل بر کرانه باختری به رسمیت شناخته نشده است. این اتحادیه تاکید کرد هر گونه الحاقی به سرزمین‌های اشغالی نقض قوانین بین‌المللی است.

پیش از این محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در واکنش به اظهارت اخیر مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی در مورد الحاق بخش‌هایی جدید از اراضی فلسطین به سرزمین‌های اشغالی گفت: اگر اسرائیل اعلام کند که هر بخشی از سرزمین‌های فلسطین را الحاق کرده است، دست‌بسته نخواهیم نشست. محمود عباس هشدار داد: به آمریکا و اسرائیل ابلاغ کرده‌ایم که اگر این اتفاق رخ دهد همه توافق‌نامه‌ها لغو خواهد شد.

شب گذشته مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری اقدامی است که اسرائیل باید درباره آن تصمیم‌گیری کند و واشنگتن دیدگاه‌های خود را در اختیار تل‌آویو قرار خواهد داد. پیشتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سپتامبر ۲۰۱۹ از طرح ویژه خود برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی سخن گفته بود و در ماه دسامبر تأکید کرد که قصد دارد تأیید حاکمیت رژیم صهیونیستی بر غور اردن را به دست آورد.

شورای امنیت سازمان ملل پیشتر در قطعنامه‌ای با انتقاد از طرح معامله قرن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برنامه اسرائیل را برای الحاق شهرک‌های ساخته شده در کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی محکوم کرد.