مرگ تدریجی «ماندلای عربستان»

«عبدالله العوده» فرزند «سلمان العوده» مبلغ سعودی که هم اکنون در عربستان زندانی است، با انتشار گزارشی در روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نوشت: عربستان سعودی عامل مرگ تدریجی « عبدالله الحامد » فعال برجسته این کشور است.

اخبار بین الملل-العوده در ادامه نوشته است: الحامد ۲ هفته پیش از مرگش در داخل زندان‌های عربستان ناپدید شد و این در حالی است که در طول مدت زمانی که زندانی بود از هر گونه رسیدگی پزشکی محروم بود.

«عبدالله العوده» که فعال مرکز تفاهم اسلامی و مسیحی در دانشگاه جرج تاون نیز می باشد در ادامه به نقل از شاهدان عینی یادآور شد: زمانی که حال عبدالله الحامد رو به وخامت نهاد، پیش از آنکه به بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان الشمیسی در ریاض منتقل شود، ساعت‌ها در زندان روی زمین افتاده بود و نظامیان عربستان کوچک‌ترین توجهی به او نمی‌کردند.

وی در ادامه آورده است: در واقع الحامد از جمله برجسته‌ترین شخصیت‌های اصلاح‌گر در عربستان محسوب می‌شُد و یک فعال برجسته بود. او یکی از بنیانگذاران جنبش حقوق بشری و مدنی در عربستان به شمار می‌رفت که خواستار تدوین قانون اساسی و انتقال به دموکراسی در این کشور بود.

فعال مرکز تفاهم اسلامی و مسیحی در دانشگاه جرج تاون تصریح کرده است: مقامات سعودی چندین بار الحامد را دستگیر کرده بودند. وی چندین بار هم از کار اخراج شد. الحامد برای آخرین بار در مارس ۲۰۱۳ دستگیر و به ۱۱ سال زندان محکوم شد و سالهای آخر عمر خود را در زندان گذراند.

العوده می‌افزاید: در یکی از گفتگوهایی که با جمال خاشقچی داشتم، او الحامد را «ماندلا عربستان» توصیف کرد. حتی خاقشچی ابراز تأسف کرد که پرونده الحامد آنگونه که شایسته است مورد اهتمام جهانی قرار نگرفته است.

وی در ادامه آورده است: الحامد برای یک عربستان آزاد جنگید. وی در سال ۲۰۰۳ با تعدادی از روشنفکران و فعالان برجسته عربستانی در امضای طوماری موسوم به چشم انداز واقعیت و آینده ملت شرکت کرد و خواستار قانون اساسی و اصلاحات سیاسی مانند انتخابات، تفکیک قوا و پایان دادن به دستگیری‌های خودسرانه بود.

در ادامه سخنانی العوده، تأکید شده است: با افزایش شمار امضا کنندگان این طومار، الحامد با فعالان دیگر تلاش کرد تا با عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه سابق عربستان که در آن زمان ولیعهد بود، ملاقات کند چرا که عبدالله ادعا می‌کرد که نظرات آنها را می‌پذیرد. با این حال، سال‌ها گذشت و عبدالله بدون تحقق وعده‌های خود به الحامد و هم قطارهایش درگذشت.

العوده تأکید می‌کند: عربستان سعودی جمعیت حقوق مدنی و سیاسی را تحریم کرد و الحامد و شماری از اعضای مؤسسه آن را بازداشت کرد. عربستان سعودی همچنین دارایی‌های آنها را نیز مصادره کرد. این در حالی است که تأسیس جمعیت مذکور یک نقطه عطف در زندگی الحامد بود. او در سایه تأسیس این جمعیت، خواستار تشکیل یک پارلمان آزاد، برگزاری انتخابات سالم و شفاف شده بود. الحامد حتی پس از آزادی به دستور ملک عبدالله بن عبدالعزیز، ملاقات با پادشاه را رد کرد.

فعال مرکز تفاهم اسلامی و مسیحی در دانشگاه جرج تاون یادآور شده است: الحامد در زمانی که در زندان‌های عربستان به سر می بُرد با تنگناهای فراوانی در عرصه‌های روانی و پزشکی مواجه بود. او از هرگونه خدمات پزشکی محروم بود. میراث دموکراسی خواه الحامد برای همیشه باقی خواهد ماند؛ همانطور که اقدامات و سخنان نلسون ماندلا آپارتاید در آفریقای جنوبی را نابود ساخت.