توافق اکثریت پارلمان با کابینه الکاظمی

یک منبع آگاه از مذاکرات تشکیل دولت عراق از توافق اکثریت پارلمان عراق که گروه‌های شیعی آن را تشکیل می‌دهند، بر سر رأی به کابینه مصطفی الکاظمی ، نخست وزیر جدید عراق خبر داد.

اخبار بین الملل-این منابع به شبکه المیادین گفتند فهرست اسامی وزرای جدید، ظرف ۴۸ ساعت ارائه خواهد شد و اکثریت پارلمان بر رأی اعتماد به کابینه توافق دارند.

برخی منابع دو روز پیش به شبکه المیادین اعلام کردند اسامی که تحت عنوان کابینه آتی دولت عراق در رسانه‌ها مطرح شده بود، بخشی از آن دقیق و بخشی از آن غیر دقیق بود. این منابع همچنین اعلام کرده بودند ممکن است تغییراتی در اسامی مطرح شود؛ چرا که هنوز این اسامی در مرحله مذاکره است.

روز چهارشنبه، ۲۲ آوریل نشستی سیاسی از سوی شماری از نیرو‌های شیعی با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق برگزار شد که نتیجه‌ای در بر نداشت.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر جدید عراق پیشتر گفته بود مشاوره‌ها برای تشکیل دولت در محیطی دوستانه در جریان است و آنچه مورد نظر است، تشکیل تیمی دولتی و پاک بوده که بتواند با بحران‌ها مقابله کرده و خواست ملت را برآورده سازد.

گفتنی است پیشتر «کاطع الرکابی»، نماینده پارلمان عراق، گفته بود کار تشکیل کابینه جدید به علت اختلافات فراکسیون‌های پارلمانی بر سر تقسیم پست‌های وزارتی با برخی دشواری‌هایی روبروست.

او در مصاحبه با خبرگزاری آلمان گفته بود: تاخیر در تشکیل کابینه جدید به علت مشکلات موجود پیش از انتخاب مصطفی الکاظمی و همچنین وجود اختلافاتی بر سر دیدگاه‌های فراکسیون‌های سیاسی مختلف و اصرار آن‌ها برای دریافت سهیمه‌های خود از مناصب وزارتی است

مصطفی الکاظمی برای معرفی کابینه خود به پارلمان سی روز یعنی حداکثر تا نهم ماه آتی میلادی مهلت دارد. وی نهم ماه گذشته به عنوان مامور تشکیل کابینه انتخاب شد.