سوءاستفاده افراط‌گرایان از بحران کرونا

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد گروه‌های افراط‌گرا از شرایط قرنطینه ناشی از شیوع کووید-۱۹ استفاده می‌کنند تا ضمن تشدید تلاش برای نفرت پراکنی در رسانه‌های اجتماعی، جوانان بیشتری را که وقت بیشتری صرف اینترنت می کنند، استخدام کنند.

اخبار بین الملل-گوترش روز دوشنبه در نشست شورای امنیت درباره جوانان، صلح و امنیت ضمن هشدار در این زمینه گفت: حتی قبل از همه گیری ویروس کرونا از هر ۵ جوان یک نفر از آموزش، تحصیل یا اشتغال محروم بود و از هر ۴ جوان یک نفر تحت تاثیر خشونت یا درگیری ها بوده است.

گوترش همچنین گفت، هر سال ۱۲ میلیون دختر مادر می شوند در حالی که خود هنوز کودک هستند.

دبیر کل سازمان ملل افزود: این ناامیدی ها و اگر بخواهیم روراست باشیم، شکست ها در رسیدگی به وضعیت جوانان توسط کسانی که امروز در صدر قدرت هستند، به کاهش اعتماد به تشکیلات و نهادهای سیاسی دامن می زند.

وقتی چنین چرخه ای بروز می کند برای گروه های افراط گرا بهره برداری از این خشم و ناامیدی آسان تر می شود و خطر رادیکالیسم افزایش می یابد.

گوترش گفت، اما با وجود چنین چالش هایی جوانان همچنان به دنبال راه هایی برای تعامل و حمایت از یکدیگر هستند، آنها مطالبه دارند و به دنبال تغییر از جمله در مبارزه با کووید-۱۹ هستند.

گوترش به جوانان در کشورهایی همچون کلمبیا، غنا، عراق و برخی دیگر از کشورهایی اشاره کرد که با حفظ ارتباط و فاصله اجتماعی به مددکاران کمک های انسان دوستانه برای ارائه مایحتاج کارکنان صف مقدم سلامت و افراد نیازمند ملحق شده اند.

وی گفت، جوانان همچنین از دعوت او در ۲۳ مارس (۴ فروردین) برای آتش بس در همه مناطق درگیر جهان حمایت کرده اند.

در گزارش جدید دبیر کل به شورای امنیت آمده است: در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱.۸۵ میلیون جوان در رده سنی ۱۰ تا ۲۴ سال در جهان زندگی می کنند که ۹۰ درصد از آنها در کشورهای در حال توسعه و بسیاری از آنها در مناطق درگیر زندگی می کنند.