میلیون‌ها یمنی گروگان جنگ‌افروزان

واشنگتن پست در گزارش روز چهارشنبه با اشاره به همه‌گیری کرونا در یمن نوشت: جان میلیون‌ها یمنی گروگان جنگ سالاران و سیاستمداران شده، این درحالی است که دولت ترامپ کمک‌های مالی به سازمان‌های امدادرسان بهداشتی به بهانه مقابله با حوثی‌ها را قطع کزده است.

اخبار بین الملل-"سودارسان راغاوان" تحلیلگر این روزنامه می افزاید: مردم جنگ زده، قحطی زده و گرسنه یمن که اینک در خطر ابتلا به ویروس کووید - ۱۹ هم قرار گرفته اند، قربانی تصمیم سازان سیاسی جنگ شده اند. اکنون آمریکا نیز کمک های مالی به برنامه سازمان جهانی بهداشت در یمن را قطع کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته ارسال دهها میلیون دلار کمک های بشردوستانه آمریکا به یمن را قطع کرد.

سازمان های حقوق بشری می گویند،  آمریکا جت های جنگنده، بمب و سایر ادوات جنگی را به ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در یمن می دهد تا بیمارستانها، کلینیک ها و سایر تاسیسات غیرنظامی کشور را ویران کنند. البته حوثی ها در برخورد با عملیات های امدادرسان و بشردوستانه ملایم تر عمل می کنند و گام هایی برای بهتر شدن روند کار امدادرسانی برداشته اند اما هنوز هم جلوی تحویل دادن اجناس و رفت و آمد آزاد کارکنان سازمان ملل و نیروهای امدادرسان را می گیرند.

یک مقام غربی بدون ذکر نام گفته "مقصر اصلی تمام این بدبختی های مردم یمن حوثی ها هستند. این شورشیان اصلا هیچ چیز از اصول بشردوستانه سرشان نمی شود در حالیکه این اصول و مقررات در هر کشور دیگری در دنیا محترم است. حوثی ها نیمی از جمعیت کشور را محکوم کرده اند که آرام آرام در اثر قحطی و گرسنگی بمیرند".

واشنگتن پست نوشت: به رغم آتش بس دوهفته ای اعلام شده، درگیری ها در یمن همچنان ادامه دارد و شرایط انسانی کشور رو به وخامت گذارده است و این کشور هر روز بیشتر از دیروز محتاج کمک های بشردوستانه می شود.

مقامات ارشد سازمان ملل دو هفته پیش به شورای امنیت اطلاع دادند که اگر آمریکا و سایر کشورهای کمک کننده به تعهدات مالی خود عمل نکنند، امکان دارد تا چند هفته آینده ۳۱ فقره از ۴۱ برنامه سازمان ملل در یمن لغو شود. این کمک های مالی قرار بود صرف تهیه غذا، تغذیه کودکان، بهداشت، آب، اصول بهداشتی و تخلیه فاضلاب و همچنین تهیه پناهگاه شود.

تمام این کمک ها برای مقابله با ویروس کرونا حیاتی است. این کمک ها در شرایطی قطع می شود که ماه گذشته اولین مورد ابتلا به ویروس کووید - ۱۹ در یمن گزارش شد و میلیونها انسان محروم و قحطی زده و گرسنه کشور اینک در معرض ابتلا به ویروس هم هستند.

"اسکات پل" مشاور سیاست گذاری بشردوستانه در دفتر گروه امدارسان بین الملل "آکسفام"(Oxfam) در آمریکا از قطع کمک های آمریکا به یمن انتقاد کرده و گفته است: "واقعا مایه تعجب است کشورهایی همچون آمریکا آزادانه برای جنگ سلاح می فرستند و بعد کمک هایشان برای خدمات بهداشتی را قطع می کنند".

پل تاکید می کند:"هیچ توجیهی از هیچ کشوری قابل قبول نیست که بیاید و با کمک هایش بر آتش جنگ خرمن بریزد و بعد کمک هایش برای نجات انسان ها را آن هم در این زمان بحرانی قطع کند".

اما سخنگوی "آژانس توسعه بین الملل"‌ آمریکا که مسئول تخصیص کمک مالی به یمن است در توجیه این اقدام دولت ترامپ مدعی است: "حوثی ها در کار عملیات های بشردوستانه مداخله می کنند و نمی گذارند کمک ها به دست نیازمندان جامعه برسد. به همین دلیل معلوم نیست آیا کمک های آمریکا بدست این نیازمندان حقیقی می رسد یا نه".

این روزنامه آمریکایی در ادامه می افزاید: بعد از ۵ سال جنگ، یمن امروز بدترین بحران بشری جهان است؛  حدود ۸۰  درصد جمعیت آن محتاج کمک های ارسالی از خارج هستند. جنگ زیرساخت های بهداشتی کشور را نابود کرده است. سیستم ایمنی میلیونها یمنی به علت فقر و سوء تغذیه شایع و همچنین شیوع بیماری هایی از قبیل وبا، تب دِنگ و دیفتری بشدت به تحلیل رفته است.

"مارک لاوکوک" مقام ارشد سازمان ملل در امور بشردوستانه و امور اضطراری درباره خطر شیوع ویروس کرونا در یمن در گزارش خود از وضعیت یمن به شورای امنیت گفته است: "اوضاع یمن به گونه ای است که اگر کووید - ۱۹ به یمن نفوذ کند، سرعت انتشارش و وسعت جغرافیایی اش بالاتر از هر کشور دیگری در جهان خواهد بود و در این کشور کشتار خواهد کرد".

وی تاکید کرد که وقت تنگ است و باید هرچه سریعتر در این کشور وارد عمل شد.

دو هفته پیش یمن اولین مورد ابتلا به ویروس کووید - ۱۹ را در کشور گزارش کرد. اما نیروهای امدادرسان آمار واقعی مبتلایان به ویروس را بیشتر از این می دانند. آژانس های امدادرسان سازمان ملل ماه گذشته اعلام کردند ارسال کمک ۷۳ میلیون دلاری به ناحیه شمال کشور که در کنترل حوثی هاست را قطع می کنند. اما آکسفام و سایر گروههای امدادرسان می گویند که رقم کمک های قطع شده بالغ بر۲۰۰  میلیون دلار خواهد بود.

طبق اعلام آژانس امداد "یو اس اید"(USAID)آمریکا، این کشور برای سال مالی جاری که از سپتامبر(شهریور) آغاز می شود متعهد شده بود مبلغ  ۲۷ میلیون دلار به برنامه های بهداشت و تغذیه سازمان بهداشت جهانی در یمن کمک کند.

سخنگوی "یو اس اید" می گوید که برنامه های این آژانس همچنان در جنوب یمن ادامه دارد و آمریکا همچنان به حمایت از فعالیت های حیاتی امداد و نجات در بخش شمالی یمن ادامه می دهد. اما این کمک هایی که آمریکا قطع کرده است اگر برقرار شود جان انسان های بسیاری را از مرگ نجات خواهد داد.

تحریم هوایی و دریایی یمن که ائتلاف مورد حمایت آمریکا آن را بر کشور اعمال کرده است؛ موجب کمبود دارو، تجهیزات پزشکی و سایر ابزار و لوازم بهداشتی در کشور شده است.

طبق اعلام آکسفام،  امروز نیمی از تاسیسات پزشکی یمن تعطیل است. میلیونها یمنی دسترسی مستمر به آب و صابون ندارند. در کشور ۳۰ میلیونی یمن، فقط ۷۰۰ تخت بیمارستانی برای مراقبت های ویژه وجود دارد که ۶۰ فقره آن مخصوص کودکان است. در این کشور فقط  ۵۰۰ دستگاه تنفس مصنوعی وجود دارد.

قطع کمک های مالی آمریکا بر تعدادی از تاسیسات بهداشتی کشور هم اثر گذاشته است. در شهر ساحلی "حدیده" در غرب یمن، سازمان ملل سوخت دستگاه های ژنراتور که برق بیمارستانها و سیستم تهویه مراکز درمانی را تامین می کند را قطع کرده است.

به گفته "لاوکوک" مقام ارشد سازمان ملل، اگر این قطع کمک ها ادامه داشته باشد،   لوازم و تجهیزات مهم پزشکی از جمله کیت های بهداشتی که برای محافظت از جان انسانها در برابر کووید - ۱۹ حیاتی است از ۱ میلیون انسان دریغ خواهد شد.

لوکوک می افزاید:"در یمن بیشتر از ۲ میلیون کودک دچار سوء‌ تغذیه حاد هستند و اگر برنامه های تغذیه ای در این کشور قطع شود، این کودکان سریعتر از همه آلوده به ویروس خواهند شد".

سازمان جهانی بهداشت پیش بینی کرده است تا آخر آوریل ۸۰ درصد خدمات بهداشتی که به یمن ارائه می داده است قطع خواهد شد. از جمله این خدمات شامل اعزام تیم های بهداشتی برای تشخیص شیوع کرونا در کشور بوده است.