کمکی از سازمان ملل برای مقابله با کرونا دریافت نکرده‌ایم

وزارت بهداشت یمن در پاسخ به اظهارات لیز گراندی، مسئول هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد درباره کمک‌های سازمان ملل به یمن که مدعی شده بود سازمان ملل ۲۰۸ دستگاه تنفس مصنوعی در یمن توزیع کرده است، گفت اولا این سازمان فقط ۹۸ دستگاه تنفس مصنوعی به یمن داده است و ثانیا این دستگاه‌ها دو سال پیش برای بیماری‌های دیگری سفارش داده شده بود.

اخبار بین الملل- این وزارتخانه اعلام کرد: همچنین مسئول هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد مدعی آماده سازی ۵۲۰ تخت مراقبت‌های ویژه شده بود و این در حالی است که حتی یک تخت مراقبت ویژه نیز از سوی این سازمان فراهم نشده است و این سازمان تنها اقدام به فراهم کردن ۹۶ تخت عادی کرده است. علاوه بر این هیچ کپسول اکسیژن و دستگاه پزشکی ویژه icu در اختیار وزارت بهداشت یمن قرار داده نشده است.

وزارت بهداشت یمن اعلام کرد با رایزنی با صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و سازمان جهانی بهداشت مقرر شد ۳۹ دستگاه تنفس مصنوعی تهیه شود که این مسئله نیز عملی نشد. لیز گراندی مدعی شد سازمان جهانی بهداشت اقدام به فراهم کردن ۱۰۰۰ تخت icu و ۴۰۰ دستگاه تنفس مصنوعی کرد این در حالی است که ما به بیش از ۱۰ هزار تخت مراقب‌های ویژه نیاز داریم. لیز گراندی مدعی شد ۳۴۰۰ آزمایش کرونا در یمن انجام شده است و این در حالی است که ما نیاز به ۵۰۰ هزار آزمایش فوری و در مرحله دوم نیاز به انجام ۱۰ میلیون آزمایش داریم.گراندی از آموزش ۱۰ هزار داوطلب و ۹۰۰ نفر از کادر درمانی خبر داد این در حالی است که تنها چند پزشک از سوی این سازمان آموزش دیدند و هیچ یک از داوطلبانی که علاقمند به فعالیت در این حوزه بودند، آموزش داده نشدند. مسئول هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد از استقرار ۹۹۹ تیم پزشکی وابسته به سازمان ملل خبر داده بود این در حالی است که در هر شهرستان تنها یک تیم پزشکی مستقر شد و ما امیدواریم در هر شهرستان حداقل ۱۲ تیم پزشکی مستقر شود. درباره لوازم بهداشتی شخصی هم آنچه در اختیار مردم یمن قرار گرفت تنها ۱ درصد نیاز آن‌ها بود.