راهبرد جدید آمریکا در رقابت هسته‌ای با روسیه

وزارت انرژی آمریکا از راهبردی برای بازگرداندن «مزیت‌های رقابتی هسته ای» این کشور پرده برداشت که در آن دست کم چهار گام برای دستیابی به این هدف ترسیم شده است.

اخبار بین الملل- در بیانیه منتشره از سوی وزارت انرژی آمریکا آمده است: آمریکا موقعیت رقابتی خود در سطح جهان به عنوان پیشرو در زمینه انرژی هسته‌ای را بویژه در رقابت با روسیه و چین از دست داد و سایر کشور‌های رقیب نیز در حال پیشی گرفتن از آمریکا هستند.

وزارت انرژی آمریکا افزود: مهمتر از همه، ما خواستار انجام "اقدام فوری و جسورانه" به منظور تقویت صنایع معدنی و صنایع تبدیلی و همچنین بازگرداندن چرخه سوخت هسته‌ای هستیم.

بر اساس این راهبرد که کارگروه سوخت هسته‌ای آمریکا آن را تدوین کرده: گام دیگر شامل استفاده از نوآوری‌های فناوری آمریکا و سرمایه‌گذاری‌های پیشرفته هسته‌ای در بخش تحقیق و توسعه با هدف تحکیم پیشرفت‌های فنی و تقویت رهبری آمریکا در نسل بعدی فناوری‌های انرژی هسته‌ای است.

در این راهبرد به نفوذ اقتصادی روسیه در سراسر جهان با ۱۳۳ میلیارد دلار سفارش خارجی برای راکتور‌های هسته‌ای و برنامه‌های ادعایی برای ساخت بیش از ۵۰ راکتور در ۱۹ کشور اشاره شده است.