نمایش قدرت بمب‌افکن‌های راهبردی روسیه

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که دو فروند بمب افکن راهبردی این کشور بر فراز آبهای بین المللی بالتیک پرواز کردند.

اخبار بین الملل- به نوشته خبرگزاری «رویترز»این دو بمب افکن از نوع «تی یو-160» با قابلیت حمل بمب اتمی بودند. به دنبال این ماجرا فنلاند، دانمارک، لهستان و سوئد اقدام به رهگیری بمب افکنهای روسی کردند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که این پرواز ماموریتی معمول و با رعایت تمام مقررات بین المللی بوده است.

بنابر اعلام این وزارتخانه، این دو بمب افکن روسی که قادر به حمل ۱۲ تیر موشک اتمی برد کوتاه هستند، به مدت هشت ساعت در پرواز بودند و  طی این مامویت جنگنده های «اف-۱۸»، «اف-۱۶» و همچنین جنگنده «ساب» نیروی هوایی دانمارک، لهستان،فنلاند و سوئد آن را رهگیری کردند.

  وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه نیز از پرواز دو فروند بمب افکن «تی یو ۲۲ ام» خود بر فراز دریای نروژ و طی یک ماموریت چهار ساعته خبر داد.

از سویی دیگر، رسانه ها در روزهای گذشته از اقدام جنگنده های روسیه بر فراز یک ناوشکن آمریکایی مستقر در دریای بالتیک برای رصد تحرک یک ناوشکن آمریکایی خبر دادند.

این حادثه در روزهای گذشته رخ داد و یک فروند جنگنده «اف-۱۶» نیروی هوایی بلژیک حین گشتزنی بر فراز دریای بالتیک دو فروند جنگنده روسی را بر فراز ناو شکن آمریکایی نزدیک سواحل لیتوانی رهگیری می کند.

ناتو نیز با انتشار تصاویری از این رویداد اذعان کرده که پرواز جنگنده های روسی بر فراز ناوشکن «یو اس اس دانلدکوک» در حریم هوایی بین المللی صورت گرفته است. ناتو در بیانیه خود مدعی شده که حضور این ناوشکن آمریکایی برای تامین امنیت منطقه بوده است.

در روزهای گذشته نیز فرماندهی پدافندی شمال آمریکا (نوراد) اعلام کرد که دو فروند هواپیمای «ایلوشین-۳۸» روسیه به حریم هوایی منطقه آلاسکا نزدیک شدند. طبق اعلام این فرماندهی ارتش آمریکا، جنگنده‌های «اف -۲۲» و هواپیمای شناسایی «آواکس» برای رهگیری هواپیماهای روسی به پرواز درآمدند.