امارات به دنبال سیطره بر استان سقطری یمن

منبعی در جنوب یمن شامگاه چهارشنبه به الجزیره گفت که شبه نظامیان تحت حمایت امارات عربی متحده فرماندهی گردان‌های زمینی ارتش (وابسته به دولت مستعفی) را گرفته‌اند.

اخبار بین الملل-این منبع که از مقامات محلی در استان سقطری (جزیره) است، به این شبکه گفته است که امارات برای حمله به «حدیبو» و سیطره بر نهادهای دولتی و بندر سُقُطری نقشه‌ای را آماده کرده است.

حدیبو یا حادیبو مرکز استان سقطری یمن است که به صورت جزیره در دریای عرب و نزدیکی قاره آفریقا قرار گرفته است. 

این استان جزیره‌ای یمن به‌تازگی شاهد درگیری بین نیروهای مورد حمایت امارات (عمدتاً شورای انتقالی جنوب که این هفته اعلام جدایی و خودمختاری کرد) و نیروهای دولت مستعفی به ریاست منصور هادی است و طی آن برخی مناطق، از جمله فرودگان بین‌المللی و پادگان نیروهای مسلح به دست نیروهای هادی افتاد.

دولت منصور هادی بعد از آنکه از صنعاء، پایتخت یمن در سال ۲۰۱۵ فراری شد، شهر عدن (واقع در جنوب غربی) را به عنوان پایتخت موقت انتخاب کرد که اواخر تابستان گذشته با شورش نظامیان تحت امر امارات، عملاً بدون پایتخت مانده است و عمده وزرای آن هم اکنون در پایتخت عربستان سعودی هستند و حمایت این کشور را دارند.

دولت مستعفی می گوید امارات به دنبال تثبت نفوذ خود در این بخش از یمن بوده و می‌خواهد با حمایت از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب، یمن را تجزیه کند.

نتیجه بیش از پنج سال لشکرکشی ائتلاف سعودی و اماراتی به یمن علاوه بر کشتار صدها هزار نفر از زن و کودک، تجزیه یمن و برآمدن شبه‌نظامیان جدایی‌طلب شده است.