ذوق‌زدگی آمریکا از اقدام آلمان

وزارت خارجه آمریکا امروز پنجشنبه از اقدام آلمان برای ممنوع کردن فعالیت‌های حزب‌الله لبنان در خاک این کشور اروپایی تقدیر کرد. 

اخبار بین الملل- در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «ما از آلمان بابت اعلام تمامیت حزب‌الله به عنوان سازمان تروریستی و برداشتن گام‌های محکم علیه افراد مظنون به حمایت از حزب‌الله تقدیر می‌کنیم.»

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده مدعی شده مانع‌تراشی در فعالیت‌های حزب‌الله لبنان و جلوگیری از درآمدزایی آن از «رفتارها و نفوذ مخرب ایران» جلوگیری خواهد کرد.

وزارت کشور آلمان امروز (پنجشنبه) ضمن «تروریستی» خواندن حزب‌الله لبنان فعالیت‌های این گروه را در خاک این کشور اروپایی ممنوع اعلام کرد.

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود پلیس آلمان اوایل صبح امروز عملیاتی را با هدف دستگیری برخی از اعضای حزب‌الله انجام داده است. مقام‌های امنیتی آلمان مدعی هستند که حدود یکهزار و ۵۰ نفر از اعضای حزب‌الله در خاک این کشور فعالیت می‌کنند.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از یک منبع در پلیس آلمان گزارش داده پلیس، چندین منزل را در شهرهای «برلین» و «برمن» و ایالت «نوردراین-وستفالن» مورد بازرسی قرار داده است.

پلیس و وزارت کشور آلمان گفته‌اند به چهار مسجد و مرکز فرهنگی نیز حمله کرده‌اند. وزارت کشور آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این مراکز که از آنها تحقیق انجام می‌شود به دلیل حمایت‌های مالی که از آن برخوردارند و تبلیغاتی که برای حزب‌الله انجام می‌دهند بخشی از این سازمان هستند.»

آلمان در حالی حزب‌الله را در لیست سازمانهای تروریستی قرار داده است که سال گذشته «نیلسن آنن» معاون وزارت امور خارجه آلمان در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه اشپیگل اعلام کرده بود که برلین قصد ندارد شاخه سیاسی حزب‌الله لبنان را در فهرست «سازمانهای تروریستی» قرار دهد.

رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا در ماه‌های گذشته در تلاش برای محدود کردن فعالیت‌های حزب‌الله لبنان، کشورهای اروپایی را برای تروریستی اعلام کردن کل حزب‌الله تحت فشار شدید قرار داده‌اند. واشنگتن همچنین در تلاش برای پایین آوردن محبوبیت حزب‌الله در لبنان، چندین بانک و شخصیت لبنانی را به اتهام ارتباط حزب‌الله در فهرست تحریم قرار داده است.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده که حزب‌الله یکی از مهمترین احزاب سیاسی لبنان است و در انتخابات سال گذشته پارلمان لبنان هم با وجوداقدامات آمریکا علیه این حزب، بخش بزرگی از کرسی‌ها در اختیار ائتلاف مورد حمایت حزب‌الله قرار گرفت.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود نوشته آلمان با اقدام امروز به صف کشورهایی پیوسته که بین شاخه سیاسی حزب‌الله لبنان و سایر شاخه‌های آن تمایزی قائل نشده است.

پیش از این «ریچارد گرنل»، سفیر آمریکا در آلمان که مسئولیت سرپرستی سازمان اطلاعات ملی آمریکا را هم برعهده دارد، از اقدام برلین در «تروریستی» خواندن حزب‌الله لبنان استقبال کرده و خواستار ممنوعیت فعالیت حزب‌الله در سراسر کشورهای اتحادیه اروپا شده بود. 

گرنل در پیامی توئیتری در این باره نوشت: «آلمان در دسامبر (۲۰۱۹) تصمیم خود برای ممنوع کردن کلیت حزب‌الله را گرفته بود و امروز آنها این ممنوعیت را اجرایی کردند. جهان کمی امن‌تر شد».

گرنل در پیام توئیتری خود با مخاطب قرار دادن «اورسلا فن درلین» رئیس کمیسیون اروپا و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، تلویحا از آنها خواست هر دو شاخه سیاسی و نظامی حزب‌الله را تروریستی خوانده و فعالیت آن را در اروپا ممنوع کنند.