تصمیم جدید عراق برای مذاکرات با آمریکا

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر پیشبرد امور و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق قرار است مصطفی الکاظمی مأمور تشکیل کابینه این کشور را در جریان مذاکرات خود با آمریکایی‌ها قرار دهد.

اخبار بین الملل- «ﻋﺒﺪ اﻟﻜﺮﻳﻢ ﺧﻠﻒ» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت که هدف از این تصمیم این است که مأمور تشکیل کابینه، اطلاع کاملی از تمامی موضوعاتی داشته باشد که با آمریکا، بحث و بررسی خواهد شد.

شبکه خبری السومریه به نقل از خلف گزارش داد که در صورت اطلاع الکاظمی این موضوعات، خواهد توانست اقدامات لازم را پس از تشکیل کابینه انجام دهد.

وی خبر داد، عراق در حال حاضر مشغول بررسی تمامی مسائل است که قرار است با آمریکا مورد بررسی قرار دهد.

این مسئول عراقی تأکید کرد، موضوعات مذکور همچنین با طرفهای مختلف عراقی به گفت‌وگو گذاشته می‌شود تا نواقص آن را برطرف کنند و پس از آن، تا پیش از آغاز مذاکرات، در اختیار نخست وزیر قرار داده شود.

 خلف بر این باور است، پرونده‌ها محدود به مسائل امنیتی نیست، بلکه درباره روابط راهبردی بین واشنگتن و بغداد و همچنین مسائل مربوط به اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.

«دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا اواخر فروردین ماه گذشته، ضمن اعلام آمادگی کشورش برای دور جدیدی از گفت‌و‌گو‌ی استراتژیک با عراق، گفت: «دولت رئیس‌جمهور ترامپ، فراهم کردن مقدمات برای برگزاری دور جدیدی از گفت‌و‌گوی استراتژیک با عراق را ادامه می‌دهد؛ مرحله‌ای که وزیر مایک پامپئو آن را ابتدای این هفته مطرح کرده بود و زمان آن را در نیمه ماه ژوئن آینده تعیین کرده بود».

عبدالمهدی پیشتر خبر داده بود که آمریکا خواهان گفت‌و‌گو با عراق است؛ در عین حال او از آمریکا درخواست کرد که نیروهای خود را از عراق خارج کند.

اخیرا نیروهای ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش در عراق از پایگاه‌های «کی ۱» در کرکوک،‌ و پیش از آن از پایگاه هوایی «القیاره» در جنوب موصل (استان نینوی)  خارج شده بودند و آن را به نیروهای عراقی تحویل دادند؛ پیش از این دو مورد نیز این نیروها از پایگاه «القائم» در الانبار خارج شدند؛ ابتدای ماه جاری نیز، نیروهای آمریکایی پایگاه «الحبانیه» به نیروهای عراقی تحویل دادند.