جنگ تعرفه‌ای ترامپ با چین

ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با از سرگیری اتهام زنی‌های مجدد خود علیه چین به دلیل شیوع ویروس کووید-۱۹، اعلام کرد اعمال تعرفه را به عنوان یکی از راه‌های تلافی جویانه در نظر دارد.

اخبار بین الملل-رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای انتقام جویی از چین به دلیل گسترش ویروس کرونا است، گفت افزایش تعرفه‌ها علیه چین یکی از گزینه هاست.

ترامپ در این باره گفت: در ارتباط با چین خیلی اتفاقات در حال وقوع است. قطعا از آنچه اتفاق افتاده، خرسند نیستیم. این وضعی بد در سراسر دنیا و ۱۸۳ کشور است. درباره آن حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت. این (تعرفه) مطمئنا یک گزینه است. قطعا یک گزینه است.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه بار دیگر به اتهام زنی به چین در خصوص شیوع ویروس کرونا از طریق آزمایشگاهی در ووهان پرداخت و گفت چین باید درباره نحوه انتشار این ویروس توصیح دهد.

این در حالی است که روز گذشته آژانس اطلاعات ملی آمریکا با استناد به شواهد موجود اعلام کرد ویروس کووید-۱۹ ساخت دست بشر نیست و در اطلاعات ژنتیکی آن تغییری ایجاد نشده است.

چین پیش از این بار‌ها هر گونه ادعا مبنی بر آزمایشگاهی بودن ویروس کووید-۱۹ را بی‌اساس و جعلی اعلام کرد. وزارت خارجه چین با انتقاد از سیاستمداران آمریکایی در خصوص پاسخگو بودن پکن در خصوص همه‌گیری ویروس کرونا، اعلام کرد آن‌ها بهتر است وقت خود را صرف کنترل شیوع ویروس کرونا در داخل کشورشان کنند.

اما ترامپ چین را به عدم همکاری با دیگر کشور‌ها و پنهان‌کاری در خصوص شمار جان‌باختگان ویروس کرونا متهم کرده است. او نه تنها ویروس کرونا را یک ویروس «چینی» عنوان کرده، بلکه به دفعات از چین به دلیل عدم ارائه اطلاعات و داده‌ها درباره کرونا انتقاد کرده است.

تهدید تعرفه‌ای ترامپ علیه چین در حالی عنوان شد، که واشنگتن و پکن درگیر یک جنگ تجاری هستند، جنگی که با ناعادلانه خوانده شدن شرایط اقتصادی تجارت دو کشور از سوی ترامپ آغاز شد. ترامپ پکن را متهم می‌کند رفتاری ضدرقابتی در تجارت دارد و چین این اتهام را با قاطعیت رد می‌کند.

با این حال دو اقتصاد بزرگ جهان در ماه ژانویه و پیش از گسترش ویروس کرونا در سراسر دنیا، به یک توافق تجاری موقت به منظور پایان دادن به جنگ تعرفه‌ای مخربی که اقتصاد جهان را تهدید می‌کرد، دست یافتند.