بحران کرونا و رکود بالیوود

ویروس کرونا صنعت فیلم هند یا بالیوود را که با فیلم‌های مختلف میلیون‌ها نفر را به خود جذب کرده، با رکودی بی‌سابقه مواجه ساخته است.

اخبار بین الملل-بالیوود اخیرا دو ستاره بزرگ خود از جمله "عرفان خان" و "ریشی کاپور" را از دست داد. مرگ این دو ستاره سینما تمام صنعت گران سینمای هند را شوکه کرد. 

به گفته کارشناسان حداقل ۲ سال طول خواهد کشید تا بالیوود بتواند از بحران کرونا عبور کرده و پروژه‌های خود را بار دیگر آغاز کند. این امر دهها هزار شغل وابسته به این صنعت را با خطر مواجه ساخته است. 

یک کارگردان هندی روز شنبه به رسانه های این کشور گفت: ساخت فیلم همیشه با چالش‌های خاص خود مواجه بوده است. اکنون تعدادی از ما تا سال آینده نخواهیم توانست فیلمی تولید کنیم. ما باید تلاش زیادی بکنیم تا مردم بار دیگر به سینماها بازگردند. 

جهیل تاکار یک تهیه کننده فیلم‌های بالیوود نیز گفت: فروش بلیت سینما ۶۰ درصد از درآمد فیلم‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. اکنون آینده صنعت فیلم‌سازی هند با خطر مواجه شده است. فیلم‌های پر زرق و برق و در مکان‌های خارج از هند ساخته نخواهند شد. 

پس از آنکه نارندرا مودی نخست وزیر هند از قرنطینه سراسری این کشور تا زمان کنترل ویروس کرونا خبر داد، صنعت بالیوود کاملا متوقف شد. قرنطینه سبب تعطیلی تمام سینماها و سالن‌های تئاتر در هند شده است. 

یک مقام هندی در این زمینه گفت: بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ سینما و سالن تئاتر بسته شده‌اند. احتمال دارد این تعطیلی تا چند ماه آینده ادامه یابد. نگرانی از شیوع ویروس کرونا، مردم را از سالن‌های سینما دور نگاه خواهد داشت. 

کاران تارونی یک تحلیلگر سینمای هند هم در این خصوص گفت: حداقل تا ماه اوت (شهریور) فعالیت سینماها متوقف خواهد بود و پس از آن سینماها مجبور خواهند شد با نیمی از ظرفیت خود فعالیت کنند. 

هند سالانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ فیلم سینمایی تولید می‌کند. 

گیریش جوهر یک کارشناس بالیوود هندی معتقد است : قرنطینه سراسری و شیوع کرونا حداقل به صنعت سینمای هند یک ضرر ۱۳۰ میلیون دلاری زده است. 

سقوط سهام شرکت‌های سینمایی در هند 

همچنین شیوع ویروس کرونا سهام شرکت‌های سینمایی مانند "پی وی آر" و "آینووکس" را که دارای بزرگ‌ترین زنجیره سالن‌های سینما در هند هستند،تا ۴۰ درصد کاهش داده است. 

این شرکت‌ها نگرانند که در آینده آن‌ها باید سابقه مسافرت‌های مشتریان، اطلاعات آن‌ها، دمای بدن، استفاده از ماسک و مواد ضد عفونی کننده را در نظر بگیرند که این امر تجربه بدی را به مشتریان خواهد داد و هزینه بلیت‌های سینما را به شدت افزایش خواهد داد. 

همچنین رکود در صنعت فیلم هند به معنی بیکاری ده‌ها هزار نفر است که در کنار پروژه‌های سینمایی درآمد کسب می‌کنند. 

وینود بانوشالی رییس شرکت "تی سریز" گفت: شرایط برای ما بسیار بد است. اما کسانی که به صورت روزانه در پروژه‌های سینمایی کسب درآمد می‌کنند، با وضعیت بدتری مواجه هستند. 

بازنشستگان سینمای هند اخطار داده‌اند که این صنعت با آینده بسیار نامشخصی مواجه شده است. شهر مومبای مرکز بالیوود است و اکنون دارای یک پنجم کل آمار مبتلایان به ویروس کرونا است. تا امروز (شنبه) بیش از ۳۷ هزار نفر در هند به کرونا مبتلا شده‌اند که بیش از ۱۰ هزار نفر این افراد در ایالت ماهاراشترا می‌باشند. 

اکنون باید دید صنعت صد ساله سینمای هند، چگونه خواهد توانست به نوبه خود با کرونا مبارزه کرده و بار دیگر به اوج باز گردد.