درخواست فلسطین از جهانیان برای مقابله با طرح الحاق کرانه باختری

"صائب عریقات" مذاکره‌کننده ارشد فلسطین امروز (شنبه) اعلام کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین از کشورهای جهان خواسته که به رژیم صهیونیستی اجازه ندهند، طرح آپارتایدی خود را درباره الحاق اراضی کرانه باختری به فلسطین اشغالی، اجرایی کند.

اخبار بین الملل-عریقات در دو سخنرانی برای موسسه «Forward Thinking» در لندن و دانشگاه «هاروارد» آمریکا از طریق اپلیکیشن «زوم» اعلام کرد که اقدام کابینه رژیم اسرائیل برای الحاق جزیی یا کلی کرانه باختری به فلسطین اشغالی، به معنای نابودی هرگونه امکان برای تحقق توافق صلح بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها است.

وی افزود: پیام‌های رسمی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان را به تعداد زیادی از کشورهای جهان منتقل کرده و از آنها خواسته که به رژیم صهیونیستی اجازه ندهند طرح آپارتایدی خود درباره الحاق اراضی کرانه باختری را اجرایی کند.

عریقات همچنین بر ضرورت برگزاری کنفرانس بین المللی صلح بر پایه قوانین بین‌المللی با هدف پایان دادن به اشغالگری و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی تاکید کرد،  کشوری که فلسطینی‌ها بتوانند با صلح و امنیت در کنار اسرائیلی‌ها زندگی کنند و مسائل اصلی خود را مانند موضوع آوارگان و اسرا بر اساس قطعنامه‌های قانونی بین‌المللی حل و فصل نمایند.

مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی همچنین تامین کمبود بودجه آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) وظیفه جامعه جهانی دانست و گفت نباید با بودجه این آژانس بازی کرد.

عریقات ضمن پاسخگویی به سوالات مطرح شده از جمله پایان دادن به اختلاف‌ها، تاکید کرد :این موضوع با صندوق رای حل می‌شود و نه درگیری.

وی بر ضرورت آزادی اسرا از سوی اشغالگران طبق منشور ژنو سال ۱۹۴۹ تاکید کرد و گفت: طبق ماده۹۱ این منشور، باید تمامی اسرا در زمان شیوع بیماری همه‌گیر آزاد شوند.

عریقات در خصوص تاثیر ویروس کرونا بر روابط بین المللی نیز گفت: این روابط هرگز دیگر مانند دوران قبل از کرونا نمی‌شود.

طرح صلح ترامپ که به معامله قرن معروف شده چند ماه پیش منتشر و موجب خشم فلسطینیان و رد آن از سوی قاطبه جامعه بین‌المللی شد. در این طرح رژیم صهیونیستی مجاز می‌شود تا شهرک‌های کرانه باختری و منطقه راهبردی دره اردن را به خاک خود منضم کند.

تشکیلات خودگردان فلسطین تهدید کرده که اگر تل‌آویو برنامه تصاحب سرزمین‌های کرانه باختری را ادامه دهد، تمامی توافق‌ها با اسرائیل و آمریکا را لغو می‌کند.