100 هزار آمریکایی بر اثر کرونا می‌میرند

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفت که به اعتقاد وی یکصد هزار آمریکایی احتمالاً بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست خواهند داد.

اخبار بین الملل-بر خلاف پیش‌بینی‌های کارشناسان بهداشت و درمان جهان و آمریکا ، رئیس‌جمهور آمریکا در این مصاحبه همچنین با ابراز اطمینان گفت که واکسن کرونا احتمالاً تا پایان سال جاری میلادی ساخته خواهد شد.

طبق جدیدترین آمار و ارقام دانشگاه «جانز هاپکینز»، دستکم یک میلیون ۱۵۸ هزار و ۴۰ نفر از مردم آمریکا به کرونا مبتلا شده‌اند و از آن میان ۶۷ هزار و ۶۸۲ نفر  نیز جان خود را از دست داده‌اند.

ترامپ که جمعه هفته گذشته ابراز امیدواری کرده بود که کمتر از یکصدهزار آمریکایی جان خود را بر اثر کرونا از دست بدهند و پیش از آن گفته بود که ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر بر اثر این ویروس ناشناخته در ایالات متحده آمریکا قربانی خواهند شد، در مصاحبه جدید خود گفت: «ما حدود ۷۵، ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر را (بر اثر کرونا) از دست خواهیم داد».

علی‌رغم آنکه آمریکا همچنان بیشترین تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان را دارد، حدود نیمی از ایالات این کشور در حال حاضر به سوی لغو نسبی تعطیلی‌ها پیش می‌روند.

رئیس‌جمهور آمریکا در این خصوص گفت: «ما نمی‌توانیم کشور را تعطیل نگه داریم (یا) قرار نیست کشور را به حال خود رها کنیم».

ترامپ طی ارزیابی‌های خود که در تناقض با اظهارنظرات کارشناسان بهداشت عمومی است، گفت که به اعتقاد وی تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۰)، واکسن کرونا ساخته خواهد شد.

وی در این خصوص توضیح داد:‌ «فکر می‌کنم که تا پایان سال، واکسن (کرونا) را خواهیم داشت. پزشکان می‌گویند، که نباید چنین چیزی را بگوییم. من چیزی را که فکر می‌کنم می‌گویم...من فکر می‌کنم که دیر یا زود، واکسن خواهیم داشت».

بسیاری از کارشناسان بهداشت و درمان از جمله دکتر «آنتونی فائوچی» مدیر مؤسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا پیش از این تأکید کرده بودند که یکسال تا ۱۸ ماه تا ساخت واکسن کرونا فاصله است.

از طرف دیگر، «کریس ویتی» مشاور ارشد پزشکی دولت بریتانیا نیز در تاریخ ۲۲ آوریل (سوم اردیبهشت ماه) اعلام کرده بود که شانس «بسیار اندکی» برای ساخت یک واکسن یا درمان کاملاً مؤثر برای کرونا ظرف سال آینده میلادی وجود دارد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در خصوص بازگشایی اقتصاد آمریکا گفت که تمایل دارد دانش‌آموزان و دانشجویان پاییز امسال به مدارس و دانشگاهها باز گردند که البته به احتمال شیوع مجدد و افزایش مبتلایان به کرونا نیز اعتراف کرد.

وی در این خصوص گفت: «آموزش مجازی فوق‌العاده است اما خوب است که دانش‌آموزان (به مدارس و دانشگاه) بازگردند».

ترامپ که یک روز قبل از آغاز به کار مجدد سنا صحبت می‌کرد گفت که احتمال می‌رود که کمک‌های فدرال برای مقابله با کرونا از سه تریلیون دلار تصویب شده در کنگره به شش تریلیون دلار افزایش یابد.

وی گفت: «کمک‌های بیشتری در راه است. باید کمک‌های بیشتری باشد. ما کارهای زیرساختی انجام خواهیم داد و همین امروز به استیو (منوشن وزیر خزانه‌داری آمریکا) گفتم که تا زمانیکه کاهش مالیات بر حقوق نداشته باشیم، کاری پیش نخواهیم برد».

رئیس‌جمهور آمریکا که خود به دلیل عدم واکنش به موقع و مناسب برای مقابله با کرونا مورد انتقاد است، بار دیگر تلاش کرد تا با مقصر جلوه دادن چین، از این انتقادات طفره برود.

وی در مصاحبه خود گفت که چین مرتکب «اشتباه وحشتناکی» شد که دقیقاً اعلام نکرد که این ویروس چیست و اینکه شواهد خاصی برای اظهارنظرات خود ارائه نکرد.

از زمان شیوع کرونا در آمریکا، مقام‌های این کشور اتهام‌زنی به چین درباره پنهانکاری در خصوص این ویروس را شروع کرده‌اند و پیش از این نیز روز گذشته، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که «شواهد چشمگیری» وجود دارد مبنی بر اینکه کووید-۱۹ در آزمایشگاهی در شهر «ووهان» چین به وجود آمده است.

پامپئو در شرایطی این ادعاها را مطرح کرده است که جامعه اطلاعاتی آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که ویروس کرونا دست ساز نیست.