ورود ۳۰ کامیون تجهیزات نظامی ترکیه به سوریه

«دیدبان حقوق بشر سوریه»، نزدیک به معارضان این کشور، بامداد امروز (دوشنبه) از ورود ۳۰ کامیون حامل تجهیزات نظامی ترکیه به استان ادلب خبر داد.

اخبار بین الملل-دیدبان سوریه با بیان اینکه کاروان جدید ترکیه شامل تجهیزات لجستیکی و ادوات نظامی بود، گفت ارتش ترکیه از تاریخ پنجم مارس (دو ماه قبل) تاکنون ۲۹۸۰ فقره تجهیزات نظامی به منطقه کاهش ادلب ارسال کرده است.

مناطق کاهش تنش مناطقی است که حاصل توافق ترکیه، روسیه و ایران در چند سال گذشته است. از چند سال پیش این سه کشور برای همکاری در خصوص سوریه سلسله نشست‌هایی موسوم به نشست‌های «آستانه» داشتند که منجر به توافقی برای کاهش تنش در برخی مناطق سوریه موسوم به «مناطق کاهش تنش» شد؛ منطقه ادلب (همه استان ادلب به اضافه برخی از مناطق حلب و شمال حماه) یکی از مناطق پنجگانه کاهش تنش بود. مطابق این توافق، درگیری در این مناطق متوقف و کاهش می‌باید مگر اینکه طرف درگیر داعش یا جبهه النصره (شاخه سوریه القاعده) باشد.

ارتش ترکیه در ماههای اخیر به بهانه نظارت بر آتش‌بس دهها نقطه دیده‌بانی در استان ادلب ایجاد کرده و حجم وسیعی از نیروهای نظامی خود را در مناطق شمالی سوریه مستقر کرده است.

ترکیه هنوز به طور شفاف در خصوص تعداد نیروها و نوع سلاح‌هایش در منطقه سخن نگفته است، اما به گزارش اندیشکده «پژوهش‌های جنگ» آمریکا» ارتش ترکیه از تاریخ ۱ فوریه تا ۳۱ مارس (۱۲ بهمن الی ۱۲ فروردین) نزدیک به ۲۰ هزار نیروی نظامی در سوریه مستقر کرده است.