عذرخواهی دیپلمات کره‌ای به دلیل نقشش در شایعه‌پراکنی درباره کیم

دیپلمات ارشد سابق کره شمالی به دلیل گفتن این که « کیم جونگ اون » احتمالاً آنقدر بیمار است که «نمی‌تواند روی پای خود به تنهایی بایستد یا درست راه برود» عذرخواهی کرد.

اخبار بین الملل-معاون پیشین سفیر کره شمالی در بریتانیا، «تائه یونگ هو» به «سی‌ان‌ان» گفته بود غیبت «غیرعادی» کیم در مراسم حزب حاکم در ۱۵ آوریل نشان می‌دهد وی بیمار است. تائه در سال ۲۰۱۶ به کره جنوبی پناهنده شد و یکی از دو دیپلمات سابق کره شمالی است که توانست ماه گذشته به پارلمان کره جنوبی راه پیدا کند.

او در بیانیه‌ای گفت احساس «گناه و مسئولیت سنگین» به دلیل ادعاهای بی‌اساسش داشته است. وی گفت: می‌دانم که یکی از دلایلی که بسیاری از شما به من رای دادید انتظار تحلیل دقیق و پیش‌بینی درباره مسائل کره شمالی بوده است. بهرحال دلیل هر چه بوده، من از همه عذرخواهی می‌کنم.

پیش از این حزب دموکرات حاکم کره جنوبی خواستار عذرخواهی دو سیاستمدار سابق کره شمالی به دلیل نقششان در شایعه‌پراکنی در خصوص وضع سلامت رهبر کره شمالی شده بود.

پس از هفته‌ها گمانه‌زنی درباره وضع سلامت رهبر کره شمالی، وی  سرانجام اول مه (۱۲ اردیبهشت) در مراسم افتتاحیه یک کارخانه کود شیمیایی در انظار عمومی حضور پیدا کرد و به شایعات درباره درگذشت و بیماری شدید خود پایان داد.