نقشه امارات برای کودتا در یمن و لیبی

«میدل ایست آی» به دخالت‌های امارات در لیبی و یمن پرداخت و نوشت امارات برای کودتا در لیبی و یمن (جنوب یمن) تلاش مخفیانه زیادی کرده است.

اخبار بین الملل-«جاناتان فنتون هاروی» نویسنده و کارشناس مسائل سیاسی معتقد است امارات به طور مخفیانه و محرمانه برای تضمین تسلط خلیفه حفتر، ژنرال بازنشسته ارتش لیبی بر زمام امور در لیبی و سیطره جدایی طلبان جنوبی در یمن تلاش می‌کند و این تلاش‌ها برای تقویت نفوذ منطقه‌ای آن صورت می‌گیرد.

در این مقاله آمده است: شورای انتقالی جنوب یمن و حفتر در لیبی در کمتر از ۴۸ ساعت علیه دولت (مرکزی) خود دست به نافرمانی زدند؛ اقدامی که ابتکار‌های صلح سابق را به چالش کشید.

این نویسنده افزود: اگر تلاش‌های مخفیانه امارات نبود ممکن نبود که چنین اقدامات (نافرمانی در لیبی و شورش در جنوب یمن) رخ دهد چرا که امارات در اقدامی برای نشان دادن قدرت خود از این دو طرف حمایت کرد.

شورای انتقالی جنوب یمن، ۲۶ آوریل در عدن اعلام خودمختاری کرد‎؛ اقدامی که در آن توافق ریاض نادیده گرفته شد. در این توافقنامه بر هماهنگی و انسجام نیرو‌های شورای انتقالی جنوب با نیرو‌های وابسته به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور (مستعفی و فراری) یمن تاکید دارد. یک شب پس از آن بود که ژنرال حفتر خود را حاکم نظامی لیبی خواند و تمایل خود را برای فراهم کردن شرایط ایجاد نهاد‌های مدنی دائمی اعلام کرد. حفتر از لغو توافقنامه «صخیرات» خبر داد؛ توافقنامه‌ای که سال ۲۰۱۵ در مراکش امضا شد و در آن تشکیل دولت وحدت ملی درخواست شده بود.

مقاله نویس میدل ایست آی ادامه داد: چنین اتفاقاتی در چنین بازه زمانی شگفت انگیز است. با توجه به این که دو طرف (حفتر در لیبی و شورای انتقالی جنوب در یمن) به طور قاطع و محکم به امارات تکیه کرده‌اند به احتمال زیاد این کشور به رغم مخالفت رسمی با اقدام یکجانبه شورای انتقالی جنوب، این دو کودتای همزمان را علیه منصور هادی در یمن و دولت وفاق ملی در لیبی ترغیب و تشویق کرده است.

وی تاکید کرد این اتفاقات در زمانی است که شورای انتقالی جنوب با فشار‌هایی از سوی دولت (مستعفی) یمن برای اجرای توافق ریاض مواجه است و از سوی دیگر دولت وفاق ملی مورد حمایت ترکیه اخیرا دستاورد‌هایی علیه نیرو‌های حفتر کسب کرده است؛ بنابراین این تحرکات، تلاشی برای حفظ وجود دو طرف است.

این نویسنده معتقد است امارات برای تضمین تسلط دو طرفدار خود در لیبی و یمن (حفتر و شورای انتقالی) تلاش کرده است و این تلاش‌ها با هدف تضمین گسترش نفوذ منطقه‌ای ابوظبی صورت گرفته است. امارات از سال ۲۰۱۴، ژنرال حفتر را نیروی مفیدی برای تکرار تلاش‌های صورت گرفته در مصر برای تشکیل نظام حکومتی مستبد می‌داند و به همین علت از این امیر جنگ لیبی (حفتر) حمایت می‌کند.

امارات نقش محوری در تاسیس و تشکیل گروه موسوم به «ارتش ملی لیبی تحت فرماندهی حفتر» ایفا کرده است کما این که از آوریل ۲۰۱۹ به این ارتش در حملات مستمر برای تسلط بر طرابلس کمک کرده است. همزمان با خروج حفتر از مذاکرات مسکو که روسیه و ترکیه در ماه ژانویه درباره برگزاری آن میانجی گری کرده بودند، این ژنرال بازنشسته احساس کرد به طور آشکار از جایی دیگر و مشخصا از سوی امارات و با هدف از سرگیری عملیات نظامی، حمایت کافی را کسب کرده است.

امارات علاوه بر حمایت از اقدام حفتر به کودتا در لیبی، از زمان تاسیس شورای انتقالی جنوب در یمن تاکنون از این شورا حمایت مالی و سیاسی کرده است‎؛ شورایی که خواستار جدایی طلبی است در جنوب است. همچنین حملات هوایی امارات به نیرو‌های وابسته به منصور هادی (رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن) در ماه اوت نشان داد که امارات به تقویت این حمله و اقدام جدایی طلبانه تمایل دارد.

 ادامه این مقاله آمده است: امارات تلاش می‌کند بر جنوب یمن و بنادر آن به خصوص بر عدن و سقطری تسلط یابد یا این که منطقه نفوذش در دریایی سرخ را گسترش دهد و تجارت دریایی اش را تقویت کند.

از سوی دیگر ادامه اقدام کشور‌های غربی به فروش سلاح به امارات دلیلی بر موافقت شان با اقدامات این کشور است بدین معنا که امارات همچنان از مصونیت کافی برای اعمال تسلط عملی بر گروه‌های شورشی (حفتر و شورای انتقالی) در لیبی و یمن در مقابل چشم مقامات غربی بهره‌مند است.